امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب چگونه تامین می شود؟ | امنیت نرم افزارهای تحت وب

امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب مقوله ای بسیار مهم برای جلوگیری از نشت اطلاعات در سازمان ها می باشد. با توجه به گسترش سازمان ها و افزیش حجم کار در سازمان ها، استفاده از سیستم های اطلاعاتی تحت وب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. همواره با توجه به در دسترس بودن این نرم افزارها در هر زمان و مکانی از طریق بستر اینترنت، با توجه به مزایایی که همراه خود دارد ریسک حمله و نفوذ اطلاعاتی را افزایش داده است. بنابراین تامین امینت نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب در دستور کار سازمان ها قرار گرفته و سرمایه گذاری هایی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری باید صورت بگیرد.

امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری:

تامین امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری در سازمان ها شامل دو بخش می باشد. یک بخش آن توسط خود نرم افزار باید تامین شود و بخش دیگر آن توسط سازمان خریدار باید تامین شود. مواردی که باید توسط نرم افزار اتوماسیون اداری تامین شود که برخی از آنها شامل تامین امنیت در لایه های کد نویسی، کاربران، قابلیت ها و امکانات و … می باشد. مواردی که توسط سازمان باید تامین شود شامل: فایروال، آنتی ویروس، استفاده از نرم افزارهای جانبی نسخه اصلی، به روز رسانی ویندوز و … می باشد.

بنابراین حفظ امنیت در نرم افزارهای تحت وب دارای لایه ها و بعدهای مختلفی می باشد. که تلاش برای حفظ هر کدام از این لایه ها سازمان را در برابر نو خاصی از حملات ایمن می سازد.

طراحی و تولید یک نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب بدون شناخت حملات و نفوذهای احتمالی که نوعی تهدید برای آن سیستم به حساب می آید، امکان پذیر نخواهد بود. برای آشنایی شما سعی می کنیم برخی از این مبانی و مفاهیم آشنا کنیم.

مفاهیم و اصول پایه امنیت اطلاعات:

  • امنیت اطلاعات با استفاده از احراز هویت
  • امنیت اطلاعات با استفاده از اعطای حق دسترسی
  • امنیت اطلاعات با استفاده از ثبت فعالیت ها
  • امنیت اطلاعات با استفاده از کد گذاری

احراز هویت(Authentication):

فرایند احراز هویت بدین صورت است که دقیقا شما چه کسی هستید؟ در این فرایند قرار است سیستم مطمئن شود که شما همانی هستید که ادعا میکنید. احراز هویت یک فرایند است که بسته به سیستم نرم افزاری و پیچیدگی های آن می تواند ساده باشد یا می تواند پیشرفته باشد. در حقیقت در احراز هویت شما باید اعتماد نرم افزار اتوماسیون اداری را جلب کنید.

اعطای حق دسترسی:

امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری توسط اعطای حق دسترسی در سیستم بیانگر این موضوع است که شما بعد از ورود به نرم افزار چه کارهایی می توانید انجام دهید. کاربرانی که احراز هویت شده باشند لیست کارهایی که میتوانند در سیستم انجام دهند توسط فرایند اعطای حق دسترسی تعیین می شود.

ثبت فعالیت های انجام شده(Log):

ثبت فعالیت های انجام شده فرایندی می باشد که کلیه فعالیت های انجام شده کاربران در سیستم اتوماسیون ثبت و ظبط می شود و غیر قابل انکار توسط کاربران می باشد.

کد گذاری اطلاعات:

اطلاعاتی که در نرم افزار اتوماسیون ثبت و گردش می یابند از از طریق فرایندهای مختلف کد گذاری و در نهایت محافظت می شوند. کد گذاری اطلاعات از اهمیت ویژه ای به خصوص در نرم افزارهای تحت وب برخوردارند و یکی از پارامترهای مهم در حفظ امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری می باشد.

حفظ امینت نرم افزارهای تحت وب:

یکی از فرایندهای حفظ امنیت در نرم افزارهای تحت وب استفاده از مدل سازی در زمان طراحی سیستم می باشد. هدف از این کار تحلیل نرم افزار و شناسایی زمینه هایی که پتانسیل تهدید دارند می باشد. در این فرایند به یک کاربر فرضی اجازه انجام فعالیت های تهدید آمیز داده می شود. بر این اساس تهدید های احتمالی در زمان طراحی و تولید نرم افزار شناسایی می شود و راه حل های آن پیش بینی می شود.

آزمایشگاه های تست امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری:

امروز با پیشرفت دانش و تکنولوژی صرفا استفاده از ابزارهای معمول مانند آنتی ویروس و فایروال و … برای حفاظت از داده ها و اطلاعات در اتوماسیون اداری لازم اما کافی نمی باشد. حفط امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری نیازمند اندیشیدن به تدابیر مختلف در لایه ها و ابعاد آن می باشد.

با تمام تلاش هایی که تولیدکنندگان نرم افزار در زمان طراحی انجام می دهند، باز هم ممکن است برخی از ابعاد فنی امنیت از دست آنها در برود و در سیستم باقی بمانند. از این رو بهترین روش برای رفع این مسائل امنیتی نرم افزار استفاده از آزمایشگاه های تست نفوذ نرم افزار می باشد. آزمایشگاه های تست امینت نرم افزار های تحت وب با استفاده از دستورالعمل و استانداردهای بین المللی اقدامات لازم در جهت تست نرم افزار اتوماسیون اداری را انجام می دهند.

نرم افزارهای تحت وب پس از طی مراحل مختلف و رفع ایرادات فنی، موفق به دریافت گواهینامه امنیتی معتبر می شوند و به عنوان نرم افزار تحت وب ایمن شناخته می شوند.

امنیت نرم افزار اتوماسیون اداری یگانه:

شرکت نرم افزاری یگانه در طراحی نرم افزار اتوماسیون اداری، نرم افزار دبیرخانه و نرم افزار بایگانی اسناد خود اصول پایه امنیت را رعایت کرده است.جهت دریافت اطلاعات تکمیلی می توانید به صفحه نرم افزار اتوماسیون اداری مراجعه نمایید. همچنین توانسته مجوز امنیتی افتا را کسب نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.