اصول اولیه و راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام خانوادگی

تاسیس و راه اندازی صندوق قرض الحسنه یکی از پرکاربردترین و بهترین راه هایی هست که در قرآن و احادیث در جهت کاهش فقر و کمک در رفع نیازهای ضروری افراد به آن سفارش شده است. مهم ترین ویژگی قرض الحسنه خانگی سادگی و اجرایی بودن آن برای تمام خانواده ها می باشد.

تاسیس و راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام خانوادگی

این روز ها همه ما برای یک بار هم که شده سر و کارمان برای گرفتن یک وام با مبلغ پایین با بهره و سود کم به بانک ها موسسات مالی افتاده است. و میدانیم برای رسیدن به این وام باید چه مراحل سخت و طاقت فرسایی را طی کنیم. از طرفی دیگر هم پس انداز کردن بخشی از درامد هم به سختی امکان پذیر شده. چرا که هزینه های روزمره زندگی انقدر بالا هست که در انتهای ماه از درآمد کم می آید.

راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام خانوادگی و فامیلی

بنابراین بهترین راه حل که با استفاده از آن بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری بانک ها میتوان وام قرض الحسنه گرفت، تاسیس و راه اندازی صندوق قرض الحسنه یا عضو شدن در این صندوق ها می باشد.

جهت تشکیل و راه انداری صندوق قرض الحسنه ابتدا یک اساسنامه برای آن نوشت. اساسنامه را توافقی هست که از طریق جمع بندی نظرات اعضاء صندوق شکل میگیرد. از بین اعضاء هر صندوق یک سری افراد به عنوان هیئت مدیره صندوق انتخاب می شوند تا بتوانند در باره قوانین و بندهای اساسنامه تصمیمگیری و رای گیری کنند. تعداد اعضای هیئت مدیره صندوق به صورت فرد (یعنی ۳نفر، ۵ نفر، ۷ نفر) باید باشد. معمولا چون صندوق های قرض الحسنه خانگی به صورت خانوادگی اداره می شوند هر کدام اساسنامه خاص خود را دارند.

سوالات پرتکرار در خصوص تشکیل و راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام خانگی

سوال: آیا تمام افراد می توانند عضو صندوق قرض الحسنه خانوادگی بشوند؟

همانطور که میدانید اصل اولیه برای تشکیل صندوق قرض الحسنه خانوادگی اعتماد می باشد. یعنی اعضای این صندوق ها براساس اعتماد کامل به یکدیگر اقدام به تاسیس می کنند. بنابراین شرط عقل حکم میکند اعضای آن هم جزو اقوام و خویشاوندان آن خانواده باشند.اگر افرادی خارج از اقوام و خویشاوندان قصد عضویت در صندوق را دارند باید توسط مدیر صندوق تایید شوند و همینطور شخصی که انها را به صندوق معرفی کرده ضامن آنها شود.

سوال: بهترین زمان برای تشکیل صندوق قرض الحسنه خانوادگی چه زمانی است ؟

مهمترین قسمت این کار اینجاست که بهتره پیشنهاد راه اندازی صندوق قرض الحسنه توسط بزرگترها یا ریش سفیدان فامیل مطرح بشه و با آنها درباره چگونگی اجرا و قوانین آن مشورت شود.

تشکیل اساسنامه صندوق قرض الحسنه وام خانوادگی و فامیلی

سوال: چگونه صندوق قرض الحسنه خود را مدیریت کنیم ؟

مهم ترین قسمت کار اینجاست که تمام اعضاء صندوق به دلیل مشغله های روزمره و کاری زیر بار مسئولیت مدیریت صندوققرض الحسنه نمی رود. به هر حال راه اندازی صندوق قرض الحسنه خانوادگی علی رغم مزایای زیادی که برای اعضاء دارد با خودش مسائل مدیریتی و حسابداری هم دارد که این موارد در صندوق ها عمدتا به صورت سنتی و دستی انجام می شود. برای همین بسیار سخت و دشوار است. اما نرم افزار صندوق قرض الحسنه یگانه این مشکل را برای مدیران صندوق حل کرده و تا کنون بیش از ۱٫۰۰۰ صندوق قرض الحسنه اقدام به استفاده از این نرم افزار کرده اند. همچنین با ارائه گزارش های مختلف بسیاری از اطلاعات و کارهایی که انجام آنها به صورت دستی کلی زمان میبرد را تنها با چند کلیک ساده به مدیر صندوق می دهد.

اصول اولیه راه اندازی و تشکیل صندوق قرض الحسنه وام خانگی:

اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید که یک صندوق وام خانگی با دوستان یا اعضای فامیل و یا همکارانتان ایجاد کنید، باید قبل از تصمیم‌گیری، شروط زیر را رعایت کنید و به تمام این موارد، دقت کنید:

اصل اعتماد در تاسیس صندوق قرض الحسنه:

اصلی‌ترین شرط برای تشکیل و راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام خانگی «اعتماد» است. به دلیل اینکه در این صندوق‌ها کاغذ بازی های اداری و ارائه چک و سفته برای ضامن را ندارند و براساس شناخت اقوام و اعتماد با یکدیگر اقدام به تاسیس میکنند بنابر این اصل اعتماد ۱۰۰ درصدی به یکدیگر خیلی مهم است.

نحوه جذب اعضاء یا افراد:

  • خوش حساب باشند.
  • مورد اعتماد باشند.
  • در جلسات شرکت کنند.
  • این اعضاء باید بتوانند اقساط ماهیانه وامشان را پرداخت کنند.
  • و…

اساسنامه صندوق قرض الحسنه

نوشتن اساسنامه صندوق قرض الحسنه:

همانطور که در بالا اشاره شد برای تشکیل و راه اندازی صندوق قرض الحسنه وام خانوادگی حتما باید یک اساسنامه توسط اعضاء تهیه وتنظیم شود. این اساسنامه قوانین و مقرراتی است که توسط اعضاء صندوق توافق شده است. برای نمونه برخی از مفاد اساسنامه میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • درصورتی که صندوق فاقد هویت مستقل حقوقی باشد، باید به عنوان ” صندوق قرض الحسنه (نام واحد) ” نام گذاری شود.
  • نگهداری حساب ”صندوق“ در امور مالی و به صورت مستقل و جدا از سایر حسابها انجام شود.
  • مثلا اگر سال اول پرداخت حق عضویت ماهیانه ۱۰ هزار تومان است، بهتر سقف وام پرداختی از ۱۰۰ هزار تومان بیشتر نباشد.
  • مبلغی بعنوان رسوب صندوق درنظر گرفته شود تا هم موجودی صندوق از آن مبلغ کمتر نباشد و هم در مواقع ضرورت یک خانواده بتوان سریع در اختیارآن قرارداد.
  • برای نگهداری وجوه مربوط به ”صندوق“، باید یکی از حسابهای رسمی که با مجوز رئیس صندوق افتتاح شده یا می‌شود، ‌اختصاص یابد.
  • ”صندوق“ باید هیأت مدیره‌ای اداره شود.
  • درابتدا باید مبلغ واریزی هر فرد به صورت ماهیانه مشخص شود.
  • پرداخت وام به اعضا تا مدت صلاحدید خودشان مثلا ۶ یا ۱۲ ماه متوقف باشد.
  • پس از مدت توقف وام ۶ یا ۱۲ ماه هریک از اعضا می تواند درخواست وام نماید.
  • سقف وام پرداختی نسبت به توافق اعضای اصلی ۵ تا ۷ نفر است.
  • و…

به جز اصول بالا که مفصل شرح دادیم اصول زیر هم جزء اصول اولیه صندوق می باشند:

تشکیل جلسات منظم
تعیین میزان سهام
قرعه‌کشی، پرداخت وام و دریافت اقساط

نتیجه گیری

در مقاله بالا سعی کردیم نحوه تاسیس، تشکیل و راه اندازی صندوق قرض الحسنه خانوادگی را بیان کنیم. در انتها پیشنهاد میکنیم که حتما برای مدیریت آن از نرم افزار صندوق قرض الحسنه یگانه استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ابراهیم فضلی می گوید

    بادرود
    بنده میخواهم یک صندوق متفاوت را تشکیل بدهم
    ۱ برای همشهری هایمان که واریزی داوطلبانه باشد
    ۲ سه نفر هیات مدیره را انتخاب کنیم برای افتتاح حساب مشترک
    ۳ هر خانواده ای حوادث غیر مترقبه رخ داد ازاین صندوق مساعدت کرده و زمان بازپرداخت را به شرایط اون عزیز درنظر بگیریم از یک سال تا سه سال متغیر و…….

  2. علی اکبری می گوید

    سلام علیکم
    این همه سرمایه گذاری فکری انجام داده اید لیکن در خصوص چگونگی ثبت صندوق خانوادگی ارایه طریق نکردید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.