معرفی نرم افزار حسابداری و مقایسه آن با نرم افزار قرض الحسنه

مدیریت امور مالی شرکت دشوار است، به همین دلیل به نرم افزار حسابداری نیاز دارید تا به شما کمک کند پول خود را هنگام ورود و خروج از حساب‌هایتان ردیابی نمایید. نرم‌افزارهای حسابداری با کیفیت دارای چندین گزینه برای صرفه جویی در زمان هستند که زمان صرف شده برای وارد کردن داده‌ها به سیستم را کاهش می‌دهد. همچنین، شرکت‌هایی که به کارکنان خود وام قرض‌الحسنه می‌دهند، می‌توانند برای آساسن شدن امور مالی این بخش از نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه استفاده نمایند.

برخی از سازمان‌ها فکر می‌کنند می‌توانند از یکی از این نرم‌افزارها برای تمام امور مالی خود استفاده کنند که در اشتباه هستند. در این مقاله تفاوت نرم‌افزار حسابداری و نرم‌افزار صندوق قرض‌الحسنه را به همراه معرفی کامل هر کدام ارائه کرده‌ایم.

نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری، تراکنش‌های مالی روزانه یک سازمان از جمله مدیریت دارایی‌های ثابت، مدیریت هزینه‌ها، مدیریت درآمد، حساب‌های دریافتنی، حساب‌های پرداختنی، حسابداری فرعی و گزارشگری و تجزیه و تحلیل را مدیریت و ثبت می‌کند. یک سیستم حسابداری کامل، دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها و هزینه‌های سازمان را پیگیری می‌کند. سپس این تراکنش‌ها دفتر کل را در زمان واقعی پر می‌کنند و به مدیران مالی، خزانه‌داران و حسابرسان دسترسی فوری به داده‌های مالی دقیق می‌دهند.

ثبت سیستماتیک این تراکنش‌های مالی امکان تهیه صورت‌های مالی سه ماهه و سالانه، شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان‌های نقدی و صورت‌های حقوق صاحبان سهام را فراهم می‌نماید. نرم افزار حسابداری جزء کلیدی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است. سیستم ERP عملکردهای ضروری کسب و کار، مانند حسابداری، برنامه ریزی مالی و تجزیه و تحلیل، زنجیره تأمین، مدیریت موجودی و تدارکات را یکسان می‌کند. این برنامه‌ها به صورت بومی با یک رابط کاربری و مدل داده مشترک ادغام می‌شوند و نیاز به جابجایی بین سیستم‌ها یا ادغام داده‌های siled برای مدیریت جنبه‌های مختلف کسب‌وکار شما را از بین می‌برند.

مزایای نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری برای کمک به سازمان‌ها در اجرای فرآیندهای تجاری روزمره خود بسیار مهم است. این سامانه به رهبران کسب و کار اجازه می‌دهد تا انگشت خود را روی نبض سلامت مالی شرکت خود نگه دارند.

دفتر کل (GL) و دفترچه فرعی

نرم افزار حسابداری مدرن به گونه‌ای طراحی شده است که هم ورودی‌های مجله و هم ورودی‌های خودکار فرعی دفتر کل را به طور خودکار پر کرده و به مدیران مالی و کنترل کننده‌ها اجازه می‌دهد تا در زمان واقعی اطلاعات مالی خود را مشاهده نمایند.

حساب‌های پرداختی و حساب‌های دریافتی

یک نرم افزار حسابداری کامل چیزی فراتر از یک حسابداری اساسی را انجام می‌دهد. این نرم‌افراز به سازمان‌ها کمک می‌کند تا افزونگی سوابق را کاهش دهند، بودجه بندی و پیش بینی بهتری ارائه کنند و مدیریت هزینه‌ها را به طور کامل و به درستی طبقه بندی نمایند. علاوه بر این، ادغام یکپارچه با سیستم‌های بانکی و امکان حسابرسی دقیق‌تری را فراهم کرده و سوابق ردیابی دقیق همه دارایی‌ها و بدهی‌ها را نگه می‌دارد.

مدیریت پول نقد

قابلیت‌های مدیریت وجه نقد در نرم‌افزار حسابداری با تطبیق خودکار تراکنش‌های نقدی با صورت‌حساب بانکی، موقعیت‌های نقدی دقیقی را فراهم می‌کند. این قابلیت شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا سرمایه‌گذاری، استقراض و سایر تصمیمات نقدی به‌موقع را با پیش‌بینی خودکار وجه نقد بر اساس بدهی‌ها، مطالبات، زیر دفترچه‌های حقوق و دستمزد و تراکنش‌های خارجی اتخاذ کنند.

مدیریت دارایی

یک نرم‌افزار حسابداری مدرن به شما کمک می‌کند تا کل چرخه مالی دارایی‌ها از جمله خرید، سرمایه فکری، سرمایه گذاری، استهلاک و بازنشستگی را مدیریت کنید. داشتن این دید کامل به کسب و کارها کمک می‌کند تا صورت‌های مالی دقیق مربوط به ارزش گذاری و استهلاک را ارائه دهند.

مدیریت ریسک و انطباق

بهترین دفاعی که یک سازمان در برابر تقلب و دسترسی غیرمجاز کاربر دارد، نرم افزار حسابداری با امنیت داخلی، مدیریت ریسک و کنترل‌های حسابرسی است. این کنترل‌های داخلی و تفکیک وظایف به شما کمک می‌کند تا با مقررات مطابقت داشته باشید و یک منبع امن و واحد از حقیقت برای داده‌ها داشته باشید.

مدیریت مجموعه‌ها

مدیریت مجموعه‌هایی که شامل مشتریان می‌شود یک قابلیت مهم نرم افزار حسابداری است. با مدیریت جامع مجموعه‌ها می‌توانید کارهایی مانند، رتبه‌بندی مشتریان، ایجاد استراتژی‌های جمع‌آوری، مدیریت پرداخت‌های مجموعه و مدیریت مشتریان ورشکسته را آسان‌تر انجام دهید.

مدیریت درآمد

قابلیت‌های مدیریت درآمد تعبیه‌شده در نرم‌افزار حسابداری، فرآیند استفاده از تجزیه و تحلیل را برای به حداکثر رساندن درآمد و سودآوری خودکار می‌کند.

گزارش و تحلیل

یک سیستم حسابداری کامل نه تنها تراکنش‌های مالی را ثبت می‌کند، بلکه شامل قابلیت‌های گزارش دهی و تجزیه و تحلیل نیز می‌شود. این داشبوردهای از پیش ساخته شده به رهبران مالی کمک می‌کنند تا سلامت مالی سازمان خود را بررسی کرده و اطلاعات دقیق‌تر را به دست آورند. این داشبوردها KPI های مالی مهم را در زمان واقعی اندازه گیری می‌کنند؛ از جمله نسبت فعلی، نسبت سریع، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، سرمایه در گردش خالص و گردش موجودی.

مزایای نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری چه ویژگی‌هایی دارد؟

اکنون که با نرم افزار حسابداری آشنا شدید، مهم است که بدانید هنگام انتخاب یک سیستم به دنبال چه ابزارها و ویژگی‌هایی باشید. تقریباً همه نرم افزارهای حسابداری آنلاین از دوبار حسابداری استفاده می‌کنند تا از صحت و داشتن ویژگی‌های حساب‌های دریافتنی، حساب‌های پرداختنی، بانکی و گزارش اطمینان داشته باشند.

برخی نیز شامل مدیریت موجودی، مدیریت پروژه، ردیابی زمان و ابزارهای حقوق و دستمزد هستند؛ اگرچه این ویژگی‌ها معمولاً در طرح‌های سطح بالاتر یا افزونه‌هایی هستند که هزینه اضافی دارند. در اینجا برخی از عناصر اصلی نرم افزار حسابداری آورده شده است:

  • حساب‌های دریافتنی: سیستم‌های نرم‌افزار حسابداری باید بتوانند صورت‌حساب را مدیریت کنند، بدهی‌های مشتریان (حساب‌های دریافتنی) و پرداخت‌هایشان را پیگیری نمایند.
  • پردازش فاکتور: حداقل نرم افزار حسابداری باید بتواند صورتحساب را مدیریت کند. وقتی پولی طلبکار هستید، باید بدانید که از چه کسی، چقدر و چه زمانی باید انتظار پرداخت داشته باشید. همه سیستم‌های حسابداری به شما امکان چاپ فاکتورها را می‌دهند و اکثر آنها به شما امکان می‌دهند آنها را ایمیل کنید. سیستم شما باید اطلاعات اولیه مشتری مانند نام، آدرس، شماره حساب و شرایط استاندارد را به خاطر بسپارد.
  • صورت‌حساب خودکار: این ویژگی تضمین می‌کند که درآمد هرگز به تأخیر نمی‌افتد، زیرا فراموش نخواهید کرد که فاکتور ارسال کنید. علاوه بر این، نرم افزار حسابداری با داشتن اظهارنامه‌های خودکار و یادآوری‌های دیرهنگام، به عنوان بخشی از مجموعه شما عمل می‌کند و به مشتریان یادآوری می‌نماید که قبوض خود را پرداخت کنند.

نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه چیست؟

نرم‌افزارهای مدیریت صندوق قرض‌الحسنه یک پلتفرم دیجیتالی است که به خودکارسازی هر مرحله از چرخه عمر وام، از درخواست تا بسته شدن کمک می‌کند. فرآیند مدیریت سنتی قرض‌الحسنه دقیق، زمان بر است و مستلزم جمع آوری و تأیید اطلاعات در مورد متقاضیان، قابلیت اعتماد و اعتبار آنها خواهد بود.

علاوه بر این، این فرآیند شامل محاسبه نرخ بهره و نظارت بر پرداخت‌ها می‌باشد. یک نرم افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه نه تنها این رویه‌ها را خودکار می‌کند، بلکه تجزیه و تحلیل و بینش مفیدی را برای وام دهندگان و وام گیرندگان ارائه می‌دهد. زمینه رشد بازار نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه با دیجیتالی شدن مداوم کسب و کارها و الزامات نظارتی سختگیرانه‌تری فراهم شده است که شرکت‌های مالی را مجبور به ساخت این نرم افزار برای رسیدگی به حجم کاری رو به رشد و مقابله با چالش‌های نظارتی می‌نماید.

کاربرد نرم افزار مدیریت صندوق قرض الحسنه

یکی از تصورات غلط مدیران قرض الحسنه خانوادگی استفاده از نرم افزار حسابداری به جای خرید نرم افزار قرض الحسنه خانوادگی است. استفاده نرم افزار صندوق قرض الحسنه خانوادگی باعث می‌شود که مدیریت حساب‌ها بسیار آسان‌تر از گذشته انجام بگیرد. در واقع این نرم افزار به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های نرم‌افزارهای خزانه داری محسوب می‌شود.

استفاده از این نرم‌افزارها باعث می‌شود تا کارایی مدیران در مدیریت حساب‌ها به نحو زیادی افزایش پیدا کند. با استفاده از این نرم افزار تحت وب می‌توانید حساب‌ها را در چندین سطح مختلف دسته بندی نمایید. یکی از مهمترین ویژگی‌های این نوع نرم‌افزار قابلیت کنترل حساب‌های بانکی است. شما با کمک این نرم‌افزار می‌توانید در هر شعبه‌ای به راحتی بر روی دسته چک‌ها و حساب‌های مشتریان نظارت داشته باشید.

نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه

چگونه نرم افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه تجربه وام دهی را بهبود می‌بخشد؟

فرآیند واگذاری، محاسبه و مدیریت وام بسیار پیچیده است. به این ترتیب، خطاها ممکن است در هر مرحله رخ دهد؛ از دسترسی اشتباه به اعتبار یک شرکت یا فرد گرفته تا محاسبه و گزارش. علاوه بر این، کل فرآیند وام شامل کار چندین کارمند است و تلاش زیادی را می‌طلبد. عدم رعایت مقررات متعدد نه تنها منجر به جریمه و محدودیت می‌شود، بلکه تأثیر منفی بر اعتبار شرکت می‌گذارد.

علاوه بر این، فرآیند سنتی وام دهی توسط مشتریان جوان خسته کننده است. به این ترتیب، نسل امروزی کارمندان بیشتر جذب شرکت‌هایی می‌شوند که مایل به ارائه تجربیات دیجیتالی هستند. مسلماً، نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه هوشمند، مانند یگانه، که از اتوماسیون فرآیند روباتیک و کلان داده استفاده می‌کند، می‌تواند سریع‌تر از کارمندان انسانی و با دقت بیشتری با بسیاری از وظایف روتین کنار بیاید.

مزایای نرم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه

حذف خطای انسانی

بر کسی پوشیده نیست، که محاسبات چیزی است که الگوریتم‌ها بهتر از ما انسان‌ها، آن را مدیریت می‌کنند. در یک سیستم قرض‌الحسنه، متغیرهای بسیار زیادی وجود دارد و اعتبار سنجی های زیادی انجا می شود، به همین دلیل است که مستعد خطا است. با این حال، بهترین نرم‌افزار برای از بین بردن کامل هرگونه خطا ایجاد شده است، که بدون شک از هر نظر مفید است.

جلوگیری از تأخیر در پرداخت

عدم توانایی وصول بدهی چیزی است که بیشتر وام دهندگان نسبت به آن محتاط هستند. با این حال، اگر آنها از رویکرد سنتی مدیریت وام استفاده کنند، ممکن است اشتباهاتی داشته باشند. از سوی دیگر، نرم‌افزارهای صندوق قرض‌الحسنه، ماژول‌های تحلیلی را ادغام می‌کنند که می‌توانند حتی ظریف‌ترین نوسانات در اعتبار مشتریان را شناسایی کرده و از تأخیر پرداخت به موقع جلوگیری نمایند.

صرفه جویی در زمان

مدیریت وام مستلزم سطح بالایی از دقت و توجه به جزئیات است. به عنوان یک قاعده، یک تیم تمام عیار برای رسیدگی به هر جنبه‌ای از فرآیند وام مورد نیاز است. ناگفته نماند که مدیریت وام به صورت دستی و بر اساس کاغذبازی زمان زیادی را می‌گیرد. از سوی دیگر، نرم‌افزار صندوق قرض‌الحسنه، روال‌ها را خودکار می‌کند و تیم شما را قادر می‌سازد تا زمان خود را به کارهای مهم دیگر اختصاص دهد.

گزارش دهی خودکار

تولید گزارش خودکار یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند ارائه شده توسط یک پلتفرم خدمات وام دیجیتال است. حسابداری، گزارش‌های مالیاتی و فاکتورها اغلب توسط نهادهای نظارتی، وام گیرندگان و سرمایه گذاران درخواست می‌شوند. این گزارشات با فوریت بالا باید در صورت تقاضا ارائه شوند و حاوی اطلاعاتی باشند که 100٪ دقیق هستند. این سیستم به وام دهندگان این امکان را می‌دهد تا به سرعت گزارش‌هایی از انواع مختلف تولید کرده و فوراً آنها را در قالب‌های مورد نیاز ارسال نمایند.

سخن پایانی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر تغییرات مثبت و فوق العاده‌ای را می‌توانیم در امور بانکداری مشاهده کنیم. امروزه نرم‌افزارهای مختلفی را در این زمینه مشاهده می‌نمایید که باعث تسریع در کارهای بانکی می‌شوند. نرم افزار صندوق قرض الحسنه و نرم افزار حسابداری دو نوع از این نرم افزارها هستند که برای هدف‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

این نرم‌افزارها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که کاربرد هر کدام را مشخص می‌نماید. درست است که نرم‌افزار حسابداری تمام نیاز شما برای پیگیری پرداختی، دریافتی و حساب‌های بانکی را برآورده می‌کند، اما در صورتی که بخواهید از این نرم‌افزار برای وارسی حساب وام قرض‌الحسنه به صورت سازمانی، بانکی و حتی خانگی استفاده کنید، محدودیت‌هایی خواهید داشت.

نم‌افزار مدیریت صندوق قرض‌الحسنه یگانه به طور ویژه برای پیگیری موارد مالی مربوط به وام طراحی شده و ابزارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید تعداد زیادی وام و تسهیلات را در مدت زمان کوتاه مدیریت نمایید. درنتیجه، می‌توانید با کمک این نرم‌افزار به دنبال افزایش تعداد وام و کسب درآمد بیشتر از این طریق باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.