راهنمایی برای انتخاب پسورد یا کلمه عبور قوی و امن

کلمه عبور یا پسورد password چیست؟ همه‌‌ی ما در این دوره از زندگی از فناوری و تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده می کینم. برای مثال روی گوشی موبایل یا لپ تاپ و سیستم‌های رایانه‌ای خودمان پسورد یا همان رمز عبور داریم. برای ورود به بسیاری از برنامه برای امنیت بیشتر، لازم است یک پسورد مناسب انتخاب کنیم. خیلی از ما می‌دانیم که چطور باید یک پسورد با امنیت بالا انتخاب کنیم که خیالمان راحت باشد. اما آیا همه پسوردهایی که ما انتخاب می‌کنیم به اندازه کافی قوی هستند؟

password
password

ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چطور یک کلمه عبور قوی انتخاب کنیم؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع با شرکت نرم افزاری یگانه همراه باشید.

کلمه عبور یا پسورد password چیست؟

کلمه عبور یا همان پسورد که گاهی اوقات به اختصار PW و PWD، نامیده می‌شود؛ مجموعه ای از کاراکترها یا کلمات مخفی است که برای احراز هویت و ایمن سازی دسترسی به یک سیستم دیجیتال استفاده می شود. انتخاب کلمه عبور یا پسورد کمک می‌کند اطمینان حاصل شود که رایانه‌ها یا داده‌ها فقط توسط افرادی که حق مشاهده یا دسترسی به آنها را دارند، قابل دسترسی هستند.

چگونه پسورد و کلمه عبور قوی بسازیم؟

با وجود تمام موارد گفته شده، بازهم توصیه می کنیم که یک کلمه عبور خیلی قوی ایجاد کنید. در ادامه مواردی را مطرح می کنیم که می‌تواند به شما کمک کند که رمز عبور قوی بسازید.

  • برای رمز عبورتان از حداقل طول هشت کاراکتر و حداکثر بین ۱۶ تا ۶۴ کاراکتر استفاده کنید.
  • حروف بزرگ و کوچک را با حساسیت به حروف بزرگ و کوچک در نظر بگیرد.
  • حداقل از یک عدد استفاده کنید.
  • از یک کاراکتر خاص استفاده کنید.
  • از مواردی مانند نام خانوادگی، اسم، تاریخ تولد و این ها خودداری کنید؛ همه این موارد باعث می شوند که شما یک رمز عبور ضعیف داشته باشید.
  • استفاده از ابزار مدیریت رمز عبور را در نظر بگیرید.

رمز عبور قوی، در اصل رمز عبوری است که به راحتی نه بتوان آن را حدس زد و نه به آن دسترسی داشت. برخی از کاراکترهای خاص، مانند علامت تعجب (!)، علامت دلار ($)، یا نماد درصد (%) رمز عبور شما را پیچیده و سخت می‌کند و دسترسی به آن تقریبا غیرممکن می‌شود.

منظور از کلمه عبور ضعیف چیست؟

اگر دقت کرده باشید خیلی از مواقع ما برای انتخاب پسورد به سراغ چیزهایی می‌رویم که خیلی دم و دستی و ساده هستند؛ مثلا تاریخ تولد، شماره موبایل، اسم و فامیل و از این موارد…. اما در اصل این موارد یک کلمه عبور ضعیف هستند و هکرها می‌توانند به سادگی این نوع پسوردها را هک کنند. بنابراین بهتر است یک پسورد امن بسازید که از هر نظر خیالتان راحت باشد.

چرا استفاده از رمز عبور متفاوت در هر وب سایت مهم است؟

ممکن است شما با رمز عبورتان از چندین وب سایت مختلف که با استفاده از برنامه نویسی پایتون یا هرگونه زبان کد نویسی دیگری نوشته شده باشد، بازدید کنید؛ حالا اگر یک وب سایتی که از آن بازدید می‌کنید، هک شود، هکرها به احتمال زیاد می‌توانند به سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید دسترسی داشته باشد. بنابراین، حتی اگر یک رمز عبور قوی دارید و تمامی موارد گفته شده را در آن رعایت می‌کنید، بازهم لازم است هر چندوقت یکبار رمز عبور خود را تغییر دهید.

کدام پسوردها باید قدرتمند انتخاب شوند؟

لازم است همه پسوردها قدرتمند انتخاب شوند؛ اما در اصل، برخی از پسوردها به امنیت بیشتری نیاز دارند که عبارتند از:

ملاک و معیار پسورد خوب چیست؟

برای اینکه یک پسورد قدرتمند داشته باشید، باید حتما موارد زیر را استفاده کنید:

  • از ترکیبی از حروف الفبا و عددی استفاده کنید.
  • از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید.
  • اگر سیستم اجازه می دهد از نمادها استفاده کنید (فضاها نباید استفاده شوند زیرا ممکن است برخی از برنامه ها آنها را حذف کنند)
  • چیزی مبهم انتخاب کنید.
  • یک شخصیت عجیب و غریب در یک اصطلاح آشنا، مانند phnybon به جای funnybone.
  • ترکیبی از دو کلمه نامرتبط مانند cementhat
  • یک عبارت عمداً غلط املایی انتخاب کنید(البته در جایی ذخیره داشته باشید تا فراموش نکنید)
  • یک حرف، نماد یا ترکیب را جایگزین کنید، اما در مورد آن خیلی واضح نباشید. جایگزینی o با ۰ یا a با ۲ یا i با ۱ چیزی است که هکرها فقط انتظار دارند..
  • یک کلمه که از نظر آوایی به راحتی تلفظ می شود، به عنوان مثال، RooB-Red یا good-eits.

در صورت نیاز می توانید با قابلیت ها و امکانات اتوماسیون اداری یگانه در لینک زیر آشنا شوید.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری”]

هر چند وقت یکبار باید رمز عبور خود را تغییر دهم؟

خیلی از ما سالهاست که کلمه عبور داریم و از آن استفاده می‌کنیم و هیچ مشکلی هم تا به الان نداشته ایم. اما اگر مشکوک هستید که کسی ممکن است بدون اطلاع شما، به حساب شما دسترسی دارد، در این موقع دیگر لازم است رمز عبورتان را حتما حتما تغییر دهید. اگر فکر می کنید که فردی ممکن است با داشتن رمز عبور بتواند به حساب های بانکی شما دسترسی داشته باشد، باز نیاز است به فکر تغییر آن باشید.

اگر فکر می کنید به طور تصادفی قربانی یک کلاهبرداری فیشینگ شده اید، باید رمز عبور خودتان را تغییر بدهید. در همه موارد، شما باید اطمینان حاصل کنید که رمز جدید شما هیچ شباهتی به رمز عبور قبلی‌تان ندارد.

پسوردتان را محرمانه نگه دارید

فقط کافی است کلمه عبور خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، با این حال تمام اطلاعاتتان را بر باد رفته بدانید! رمز عبور شما برای هر اکانتی که دارید جزو اطلاعات محرمانه شماست و نباید با هیچ فردی به اشتراک گذاشته شود. این پسوردها گاها باعث فاش شدن نامه اداری شما و دیگر اطلاعات شخصی می شود که ممکن است منجر به مشکلات زیادی شود.

رمز عبور
رمز عبور

استفاده از اطلاعات شخصی کار اشتباهی ست

بدترین و نا امن ترین رمز عبور، همان هایی هستند که اطلاعات شخصی شما در آن ها استفاده شده است؛ همان طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، از اسم، فامیل، شماره تلفن و…. به عنوان پسورد استفاده نکنید و سعی کنید پسورد پیچیده تری را بسازید.

برای هر اکانت، پسورد جداگانه داشته باشید.

انتخاب کلمه عببورهای مجزا برای هر حساب کاربری، می‌تواند کمک کننده باشد برای اینکه رمز عبور شما حفظ شود. اما قبل از آن در نظر بگیرد که آیا می‌توانید این همه رمز عبور را حفظ کنید؛ بهترین کار این است که آن ها را در جایی بنویسید و اگر فراموش کردید حداقل یه نوشته از این پسوردها داشته باشید. خیلی از افراد، از ترس فراموش کردن پسوردها، برای همه حساب های کاربری، فقط یک پسورد دارند که این واقعا کار اشتباهی است.

موارد فوق در استفاده از نرم افزارهای اداری از جمله نرم افزار اتوماسیون اداری و نرم افزار بایگانی بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

اگر انتخاب یک پسورد پیچیده برای شما سخت است؛ پس این احتمال را هم بدهید که رمزعبورتان هک شود. قطعا کسب و کار شما برایتان اهمیت زیادی دارد بنابراین بهتر است با دقت و وسواس بیشتری رمزعبورتان را انتخاب کنید. هر چند وفت یکبار هم سعی کنید آن را تغییر دهید. بهتر است پسوردهای طولانی داشته باشید اما به شرطی که آن ها را به خوبی در حافظه خود بسپارید؛ هک کردن پسوردهای طولانی برای هکران کار سخت تری است.

منابع

https://iranhost.com/blog/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B2%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%A2%D9%86%D9%87%D8%A7/#gref
https://webzi.ir/blog/privacy/P63-how-to-create-strong-passwords.html
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. گمنام 233 می گوید

    ممنون از توضیحات خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.