نرم افزار تحت وب، راهی هوشمند برای بهبود عملکرد سازمانی و کسب و کارها

با توجه به گسترش اینترنت و همه گیری بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ مجبور شدند که بخش بزرگی از کارکنان و پرسنل خود را دورکار کنند. راه حل مناسب برای مدیریت کارها از راه دور استفاده از نرم افزار تحت وب است. از آنجایی که امروزه بسیاری از ارائه کنندگان محصولات نرم افزاری، خدمات و سیستم‌های تحت وب یعنی نرم افزارهایی که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند را ارائه می‌دهند.

نرم افزار تحت وب چیست؟ 

به زبان ساده هر نرم افزاری که از طریق اینترنت قابل استفاده باشد، نرم افزار تحت وب (Web Base) نامیده می‌شود. نرم افزارهایی که با استفاده از مرورگرها یا Browser رایج مانند، گوگل کروم، اپرا، موزیلا، سافاری، اکسپلورر و … کار می‌کنند را اپلیکیشن تحت وب می‌گویند.

با توجه به گسترش اینترنت و دسترسی عموم افراد به آن، اپلیکیشن‌های تحت وب محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند. این سامانه‌های تحت وب همیشه و همه جا در دسترس هستند و بر روی موبایل و تبلت هم قابل استفاده می‌باشند. ضمناً با توجه به اینکه با اینترنت کار می‌کنند، سرعت و عملکرد آنها افت نمی‌کند و با سرعت بالاتری کار می‌کنند.

نکته‌ای که در در مورد این نوع نرم افزار وجود دارد این است که آنها می‌توانند با استفاده از پایگاه داده متنوع Oracle, mysql, sql server  گزارشات بسیار خوب و متنوعی را در اختیار کاربران بگذارند. بنابراین، نرم افزارهای تحت وب کاربرد زیادی برای سازمان‌های دولتی، مؤسسات آموزشی، مراکز درمانی، شرکت‌های خصوصی و… دارند. از مهمترین کاربردهای سیستم‌های تحت وب می‌توان به ارائه خدمات سریع به مشتریان یا ارباب رجوعان این سازمان‌ها اشاره کرد.

روش کار نرم افزار web base یا همان تحت وب به چه صورت است؟

برنامه‌های وب نیازی به دانلود و نصب ندارند، زیرا از طریق شبکه قابل دسترسی هستند. کاربران می‌توانند از طریق مرورگر وب مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس یا سافاری به یک برنامه وب دسترسی داشته باشند. برای اینکه یک برنامه وب کار کند، به وب سرور، سرور برنامه و پایگاه داده نیاز دارد. سرورهای وب درخواست‌هایی را که از یک کلاینت می‌آیند مدیریت می‌کنند، در حالی که سرور برنامه کار درخواستی را تکمیل می‌کند. یک پایگاه داده هر گونه اطلاعات لازم را ذخیره می‌نماید.

این نوع اپلیکیشن با دو زبان برنامه نویسی برای دو بخش جداگانه خود، یعنی سمت سرور و سمت کلاینت یا کاربر، نوشته می‌شود و برای اینکه اجرا شود، از ترکیب این دو زبان و اسکریپت‌های سمت سرور و کاربر استفاده می‌نماید. زبان‌های مورد استفاده در سمت کاربر عبارتند از CSS، HTML، JavaScript و در سمت سرور عبارتند از پایتون، PHP و ASP.NET.

مزایای اپلیکیشن تحت وب چیست؟ 

  • در هر زمان و مکان در دسترس و قابل استفاده هستند.
  • تمام امکاناتی که در نرم افزارهای شبکه یا تحت ویندوز وجود دارد را پوشش می‌دهند.
  • از لحاظ سرعت و کارایی بهتر از نرم افزارهای تحت ویندوز هستند.
  • نرم افزارهای تحت وب از لحاظ UI/UX بهتر از تحت ویندوز می‌باشند.
  • بر روی موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌ها قابل اجرا هستند.
  • نیاز به نصب یا دانلود ندارند.
  • امنیت اطلاعات در آنها تضمین می‌شود.
  • از لحاظ تکنولوژی بسیار به روزتر هستند.
  • نیروی فنی برای توسعه آنها بیشتر است.

انواع نرم افزارهای تحت وب

انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های تحت وب وجود دارند که می‌توانید در سازمان یا کسب‌وکار خود از آنها استفاده کرده و از مزایای آن بهره ببرید. برخی از این نرم افزارها عبارتند از:

اتوماسیون‌های تحت وب اداری:

  • نرم افزار اتوماسیون اداری یگانه
  • نرم افزار اتوماسیون اداری چارگون
  • نرم افزار اتوماسیون اداری همکاران سیستم
  • نرم افزار اتوماسیون اداری فراگستر

نرم افزارهای تحت وب بایگانی:

  • نرم افزار بایگانی یگانه
  • نرم افزار آی کن
  • نرم افزار شرکت سیستم‌های کارا و اثر بخش

اتوماسیون‌های تحت وب مالی

  • شرکت همکاران سیستم
  • شرکت نرم افزاری قیاس

نرم افزارهای تحت وب CRM:

  • نرم افزار دیدار
  • نرم افزار سرو

تفاوت نرم افزارهای تحت وب و نرم افزارهای تحت ویندوز چیست؟

نرم افزار‌های تحت ویندوز باید بر روی هر سیستمی که می‌خواهد از آن استفاده کند، نصب شوند. اما در نرم افزارهای تحت وب نیازی به نصب آنها بر روی سیستم نیست و فقط بر روی وب سرور نصب می‌شوند. نرم افزارهای تحت شبکه یا ویندوز وابسته به سیستم عامل هستند. یعنی بر روی ویندوز کار می‌کنند، در صورتی که نرم افزارهای تحت وب وابسته به سیستم عامل نیستند و روی ویندوز، لینوکس، اندروید و… قابل استفاده هستند.

برای استفاده از نرم افزار تحت ویندوز حتماً باید در محلی که نرم افزار بر روی آن سیستم نصب شده حضور داشته باشید. اما در نرم افزارهای تحت وب هیچ محدودیتی در زمان و مکان استفاده وجود ندارد. نرم افزارهای تحت شبکه یا تحت ویندوز برای اجرا نیاز به یک شبکه داخلی دارند، اما سامانه‌های تحت وب برای اجرا نیازی به شبکه ندارند و فقط باید به اینترنت وصل باشید.

تفاوت نرم افزار تحت وب با نرم افزار ابری چیست؟

نرم افزارهای تحت وب و نرم افزارهای ابری هر دو دارای طیف گسترده‌ای از عملکرد هستند و تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب معمولاً از طریق مرورگرهای وب قابل دسترسی هستند، در حالی که زیرساخت‌ها و داده‌های برنامه ابری نه تنها از طریق مرورگر وب قابل دسترسی است، بلکه می‌توان آنها را دانلود کرد.

بنابراین، می‌توان گفت، همه برنامه‌های ابری برنامه‌های وب با ویژگی‌های اضافی هستند. در نرم افزارهای ابری، کاربران مثلاً برای استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری یا نرم افزار بایگانی وارد سایت ارائه دهنده آن می‌شوند و در عرض ۲ دقیقه با پرداخت هزینه می‌توانند نرم افزار اختصاصی خود را داشته باشند، بدون اینکه هزینه‌ای بابت سخت افزار و سرور و … بپردازند.

رشد روزافزون تکنولوژی در عصر حاضر باعث شده است که سازمان‌ها و کسب‌وکارها به دنبال افزایش سرعت عملکرد خود، کاهش هزینه و زمان و بالابردن امنیت داده‌های خود باشند. از این رو، در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی از ویژگی‌های نرم افزار تحت وب را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید به راحتی نرم افزار تحت وب مناسب خود، مانند نرم افزار دبیرخانه یا نرم افزار بایگانی یگانه سافت را تهیه کنید. اگر سؤال یا نکته‌ای در مورد هر کدام از نرم افزارهای معرفی شده در این مقاله دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا سایر بازدید کنندگان نیز از آن استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.