رایانش ابری یا Cloud Computing به چه معناست؟ نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری چیست؟

رایانش ابری یا Cloud Computing به چه معناست؟ یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های صنعت فناوری اطلاعات تغییرات مداوم آن است. این صنعت روزانه در حال رشد و پیشرفت است و هر بار مفاهیم جدیدی به آن اضافه می‌شود. تمام افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به صورت مداوم در حال مطالعه و تلاش برای به روز رسانی اطلاعات خود باشند. یکی از مفاهیمی که در چند سال گذشته کانون توجه افراد در تمام دنیا بوده است، رایانش ابری یا Cloud Computing است. این مفهوم از زمان‌های گذشته نیز وجود داشته اما در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به توضیح رایانش ابری، انواع آن، ویژگی‌ها و مهم‌ترین کاربردهای آن بپردازیم. پس در ادامه با شرکت نرم افزاری یگانه همراه باشید.

رایانش ابری یا Cloud Computing

معرفی رایانش ابری یا Cloud Computing به زبان ساده

به عبارت ساده، رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی از جمله سرورها، فضای ذخیره‌سازی، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل و … از طریق اینترنت (“فضای ابری“) است. این کار به منظور ارائه نوآوری سریع‌تر، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس بزرگ صورت می‌گیرد.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

برای استفاده از این فضا شما تنها برای خدمات ابری که استفاده می‌کنید، هزینه می‌پردازید. این کار به شما کمک می‌کند هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهید، زیرساخت‌های خود را کارآمدتر اجرا کنید و با تغییر نیازها کسب‌وکارتان را گسترش دهید.

معرفی رایانش ابری یا Cloud Computing به زبان ساده

فرض کنید قصد دارید از نرم‌افزاری برای اتوماسیون اداری استفاده کنید. رایانش ابری به این معناست که نرم افزار، داده‌های مربوط به آن، فضای ذخیره سازی و تمام موارد مورد نیاز را به فضایی خارجی منتقل کنید. اطلاعات شما با استفاده از این سیستم به صورت کاملا ایمن نگهداری شده و با کمک هر سیستمی با وارد کردن رمز عبور و اطلاعات خود به آن‌ها دسترسی دارید. به این صورت با کمک رایانش ابری قدرت پردازش شما افزایش یافته، امکان اشتراک گذاری داده‌ها برای شما فراهم می‌شود و از هر مکانی می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

تاریخچه فضای ابری و رایانش ابری

رایانش ابری به عنوان یک اصطلاح از اوایل دهه ۲۰۰۰ وجود داشته است. البته این مفهوم محاسبات به عنوان یک سرویس برای مدت زمان بسیار طولانی‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان و حدودا در دهه ۱۹۶۰، به این صورت بود که سازمان‌ها به جای خرید پردازنده‌های گران قیمت می‌توانستند با پرداخت هزینه کمتر از یک پردازنده مرکزی استفاده کنند.

زمانی که رایانه‌های شخصی ظهور کردند، بیشتر مراکز و افراد از این رایانه‌ها استفاده می‌کردند و تا حدودی از این فضای اشتراک گذاری فاصله گرفتند. با گذشت زمان و ایجاد مراکز داده شرکتی برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که تعداد انبوهی داده را تولید می‌کنند، این مفهوم دوباره مورد استفاده قرار گرفت. زیرا در این زمان نیاز به پردازشگر قدرتمندتر و فضای ذخیره سازی بیشتری احساس می‌شد.

تاریخچه فضای ابری و رایانش ابری

اما مفهوم دسترسی اجاره‌ای به توان محاسباتی بارها و بارها در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ مطرح شده است. به دنبال آن رایانش ابری انجام شد که با ظهور نرم افزار به عنوان یک سرویس و ارائه دهندگان محاسبات ابری مانند خدمات وب آمازون، واقعاً جا افتاد.

مهم‌ترین مزایای رایانش ابری (Cloud Computing) کدامند؟

رایانش ابری تغییر بزرگی در تفکر سنتی کسب‌وکارها در مورد منابع فناوری اطلاعات ایجاد کرد. در اینجا چند دلیل متداول روی آوردن سازمان‌ها به خدمات رایانش ابری آورده شده است:

هزینه

رایانش ابری هزینه و سرمایه بالای خرید سخت‌افزار، نرم‌افزار و راه‌اندازی مراکز داده در محل سازمان را حذف می‌کند. با استفاده از رایانش ابری رک‌های سرورها، برق شبانه‌روزی، سیستم‌های خنک‌کننده و کارشناسان فناوری اطلاعات برای مدیریت زیرساختها به سرعت جمع‌آوری می‌شود.

مزایای رایانش ابری (Cloud Computing)

سرعت

اکثر خدمات رایانش ابری به صورت خود سرویس و بر اساس تقاضا ارائه می‌شوند، بنابراین حتی مقادیر زیادی از منابع محاسباتی را می‌توان در عرض چند دقیقه تهیه کرد. این سرویس‌ها معمولاً تنها با چند کلیک ماوس، به کسب‌وکارها انعطاف‌پذیری زیادی می‌دهند و فشار برنامه‌ریزی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

مقیاس جهانی

مزایای خدمات رایانش ابری شامل توانایی مقیاس پذیری بالا است. در فضای رایانش ابری، مقیاس پذیری به معنای ارائه میزان مناسبی از منابع IT برای مثال، قدرت محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند و …، درست در زمانی که نیاز است و در موقعیت جغرافیایی مناسب است.

افزایش بهره وری

دیتاسنترهای موجود در محل معمولاً به فعالیت‌های زیادی نیاز دارند، ازجمله راه اندازی سخت افزار، استفاده از نرم افزارهای مختلف و سایر کارهای وقت گیر مدیریت فناوری اطلاعات. رایانش ابری نیاز به بسیاری از این وظایف را برطرف می‌کند، بنابراین تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند وقت خود را برای دستیابی به اهداف تجاری مهم‌تر بگذارند.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

کارایی

بزرگترین سرویس‌های رایانش ابری بر روی شبکه‌ای از مراکز داده امن در سراسر جهان اجرا می‌شوند که مرتباً باید به آخرین نسل سخت‌افزار محاسباتی سریع و کارآمد ارتقا ‌یابند. رایانش ابری چندین مزیت را نسبت به یک مرکز داده شرکتی ارائه می‌دهد، از جمله کاهش تاخیر شبکه برای برنامه‌ها و صرفه‌جویی در مقیاس بیشتر.

قابلیت اطمینان

رایانش ابری، پشتیبان‌گیری از داده‌ها، بازیابی اطلاعات و تداوم کسب‌وکار را آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند، زیرا داده‌ها را می‌توانید در چندین سایت اضافی در شبکه ارائه‌دهنده ابر ذخیره سازی کنید.

امنیت

بسیاری از ارائه‌دهندگان سیستم‌های ابری مجموعه گسترده‌ای از خط‌مشی‌ها، فناوری‌ها و کنترل‌ها را ارائه می‌دهند که به طور کلی وضعیت امنیتی شما را تقویت می‌کند و به محافظت از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساختهای شما در برابر تهدیدات احتمالی کمک می‌کند.

مزایای رایانش ابری

محل ذخیره اطلاعات در سیستم‌های مبتنی بر ابر کجاست؟

حال که تا حدودی با رایانش ابری آشنا شدید سوالی که مطرح می‌شود این است که داده‌های من از نظر فیزیکی در کجای زمین قرار دارند؟ بالاخره این داده‌ها که نمی‌تواند در فضای مجازی شناور باشد، اینطور نیست؟

در یک کلام باید بگوییم داده‌های رایانه باید به هر طریقی در نوعی دستگاه فیزیکی ذخیره شوند. نکته در مورد ابر این است که داده‌های ذخیره شده در آنجا نیازی به ذخیره در رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما ندارند. این در واقع تمام هدف رایانش ابری است. رایانش ابری به گونه‌ای طراحی شده است که داده‌ها و برنامه‌ها را از دستگاه‌های مختلف دریافت و به سرورهای ابری منتقل کند.

ذخیره اطلاعات در سیستم‌های مبتنی بر ابر

توضیحات زیادی در مورد ابر وجود دارد که برخی گیج کننده‌تر از بقیه هستند. با این حال، توصیف ابر آنقدرها هم پیچیده نیست. کامپیوتر یا لپ تاپ خود را با هارد ۱ ترابایتی تصور کنید. تصور کنید درایو را به ۱۰ فضای مجزا تقسیم کنید، سپس آن فضا را در اختیار دوستان و اعضای خانواده قرار دهید تا از طریق اتصال وای فای در خانه شما به آن دسترسی داشته باشند. ابر اساساً به همین روش کار می‌کند.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

به عنوان یک کاربر ابری، داده‌ها و برنامه‌های شما در فضای سروری که برای شما در نظر گرفته شده است ذخیره می‌شوند. اگر شرکتی که در آن کار می‌کنید از خدمات ابری استفاده می‌کند، داده‌ها و برنامه‌های آن‌ها در فضایی ذخیره می‌شوند که به‌طور خاص برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. مزیت این نوع ذخیره سازی این است که داده‌ها و برنامه‌ها از هر کجا قابل دسترسی هستند. برای کار بر روی یک فایل ورد مجبور نیستید حتما پشت کامپیوتر خود بنشینید. می‌توانید در هر مکانی با استفاده از گوشی هوشمند خود با آن سند کار کنید.

ذخیره سازی مرکز داده

فضای ابری روی سرورهای منفرد موجود در مراکز داده و سرورها در سراسر جهان وجود دارد. ارائه‌دهندگان مرکز داده و collocation فضای سرور را برای محاسبات ابری ارائه می‌دهند.

همه شما فایل‌های خود را دقیقاً در همان سرور فیزیکی ذخیره می‌کنید. با این حال، هیچ یک از شما به فضای اختصاصی دیگران دسترسی نخواهید داشت. فضاهای فردی از طریق پارتیشن بندی جدا نگه داشته می‌شوند. به همین ترتیب، هیچ یک از مشتریان دیگری که فضا را اجاره می‌کنند، به فضای ACSC دسترسی ندارند.

ذخیره سازی مرکز داده

فضای ذخیره سازی در سراسر جهان

در حال حاضر ممکن است واقعاً به یافتن مکان فیزیکی داده‌های خود علاقه‌مند شده باشید. پیدا کردن آن به این راحتی که به نظر می‌رسد نیست. مراکز داده و سرورها در سراسر جهان وجود دارند. بسیاری از ارائه دهندگان ابری فضای ذخیره سازی فیزیکی خود را در مراکز دیگری اجاره می‌کنند.

به عنوان مثال می‌توانید یک ارائه‌دهنده ابر بریتانیایی داشته باشید که فضای اجاره‌ای آن در دوبلین یا فرانکفورت باشد. همچنین می‌توانید یک ارائه‌دهنده آمریکایی داشته باشید که فضای ذخیره سازی خود را در بریتانیا اجاره می‌کند یا ارائه‌دهنده آلمانی که فضای آن در بلژیک واقع شده است.

معرفی انواع مدل‌های رایانش ابری

مدل‌های مختلفی از رایانش ابری وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

مدل های رایانش ابری- زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

بسیاری از سازمان‌های برای نگهداری اطلاعات و استفاده از نرم‌افزار خاص خود نیازمند استفاده از تجهیزات محاسباتی و شبکه‌ای هستند. در این صورت همان‌طور که گفته شد باید به دنبال راه‌اندازی فضای سخت افزاری و استفاده از نرم افزارها و کارشماسان فناوری اطلاعات برای اداره این سیستم باشند. این مدل همان IaaS است که معمولاً دسترسی به ویژگی‌های شبکه، رایانه‌ها (مجازی یا روی سخت افزار اختصاصی) و فضای ذخیره سازی داده‌ها را فراهم می‌کند. IaaS بالاترین سطح انعطاف پذیری و کنترل مدیریت منابع IT را برای شما فراهم می‌کند. این مدل بیشتر شبیه به منابع IT موجود است که بسیاری از بخش‌های فناوری اطلاعات و توسعه دهندگان با آن آشنا هستند.

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

PaaS نیاز شما به مدیریت زیرساخت‌های اساسی (معمولاً سخت افزار و سیستم عامل) را از بین می‌برد و به شما امکان می‌دهد، به جای راه‌اندازی کامل سخت افزار و شبکه، بر روی استقرار و مدیریت برنامه‌های خود تمرکز کنید. این مدل به شما کمک می‌کند تا کارآمدتر باشید زیرا نیازی به نگرانی در مورد تهیه منابع، برنامه‌ریزی میزان ظرفیت، نگهداری نرم‌افزار یا هر یک از کارهای سنگین دیگری که در اجرای برنامه‌تان وجود دارد، ندارید.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

SaaS محصول کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد که توسط ارائه دهنده خدمات به طور کامل اجرا و مدیریت می‌شود. در بیشتر موارد، افرادی که به SaaS مراجعه می‌کنند به برنامه‌های کاربر نهایی (مانند ایمیل مبتنی بر وب) اشاره می‌کنند. با ارائه SaaS، لازم نیست به نحوه نگهداری سرویس یا نحوه مدیریت زیرساخت‌های اساسی آن فکر کنید. فقط باید به نحوه استفاده از آن نرم افزار خاص فکر کنید. در این موارد می‌توانید به سرویس‌های گوگل یا اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام اشاره کرد.

واژه نامه کلود کامپیوتینگ

اصطلاحات مختلفی در دنیای رایانش ابری به کار می‌رود که هر کدام کاربرد و مفهوم خاص خود را دارند. در ادامه برخی از این اصطلاحات مهم را معرفی می‌کنیم:

واژه نامه کلود کامپیوتینگ

  • ابر عمومی: به مدلی از خدمات رایانش ابری گفته می‌شود که در دسترس تمام کاربران قرار دارد. AWS آمازون و Google Cloud گوگل از جمله معروف‌ترین سرویس‌های ابر عمومی هستند که خدمات بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
  • ابر خصوصی: این مدل زیرساختی بر پایه معماری ابری است که به طور اختصاصی توسط یک شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ابر ترکیبی: این مدل ترکیبی از ابر خصوصی و ابر عمومی است که در آن برخی از فعالیت‌ها توسط ابر خصوصی و برخی توسط ابر عمومی انجام می‌گیرد.
  • مولتی کلود: این مدل دارای نوعی معماری در رایانش ابری است که برای اشتراک منابع محاسباتی در یک ابر عمومی یا خصوصی برای مشتریان ایجاد می‌شود.
  • تأیید هویت SSO (Single sign on ):SSO یکی از سیستم‌های متمرکز برای تأیید هویت افراد است. با استفاده از از سرویس کاربر با یک نام کاربری و رمز عبور می‌تواند به حساب‌های مختلف در سایت‌ها و برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشد.
  • ماشین مجازی: ماشین مجازی به کامپیوتر یا نرم ‌افزاری گفته می‌شود که به صورت یک کامپیوتر مجازی بر روی سیستم عامل اصلی اجرا می‌شود.
  • توافقنامه SLA یا service-level agreement: این توافقنامه توسط شرکت‌های که در زمینه ارائه خدمات تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند ارائه می‌شود. این مورد که بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده تنظیم می‌شود، در صورت عدم دریافت خدمات جریمه و خسارت را برای ارائه دهنده به همراه خواهد داشت.

مثال‌هایی از رایانش ابری

مثال‌هایی از رایانش ابری

رایانش ابری زیربنای تعداد زیادی از خدمات است. این موارد شامل خدمات مصرف‌کننده مانند جی‌میل یا تهیه نسخه پشتیبان ابری از عکس‌های تلفن هوشمند شما می‌شود. البته برخی از این خدمات به شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهند همه داده‌های خود را میزبانی کنند و همه برنامه‌های خود را در فضای ابری اجرا کنند. نتفلیکس یکی از مواردی است که برای اجرای سرویس پخش ویدئو و سایر سیستم‌های تجاری خود به خدمات رایانش ابری متکی است.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

رایانش ابری در حال تبدیل شدن به گزینه پیش‌فرض برای بسیاری از برنامه‌ها است: فروشندگان نرم‌افزار به‌طور فزاینده‌ای برنامه‌های خود را به‌ عنوان خدمات از طریق اینترنت به جای محصولات مستقل ارائه می‌کنند، زیرا سعی می‌کنند سیستم خود را به مدل اشتراکی تغییر دهند. با این حال، یک جنبه منفی برای رایانش ابری وجود دارد، زیرا می‌تواند هزینه‌های جدید و مشکلات جدیدی را برای شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، ایجاد کند.

مهم‌ترین کاربردهای رایانش ابری

بسیاری از افراد در حال حاضر از محاسبات ابری استفاده می‌کنند، حتی اگر متوجه آن نباشند. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، یا ذخیره تصاویر و فایل‌های دیگر استفاده می‌کنید، باید بدانید محاسبات ابری است که همه این موارد را در پشت صحنه برای شما ممکن می‌سازد. اولین سرویس‌های رایانش ابری تقریباً یک دهه از عمرشان نمی‌گذرد، اما در حال حاضر سازمان‌های مختلفی – از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های جهانی، سازمان‌های دولتی گرفته و سازمان‌های غیرانتفاعی- به دلایل مختلفی از این فناوری استقبال می‌کنند.

در اینجا چند نمونه از آنچه امروزه با خدمات ابری از یک ارائه دهنده ابر امکان پذیر است آورده شده است:

ایجاد برنامه‌های کاربردی ابری

به سرعت برنامه‌ها را بسازید، در سرور مستقر کنید و در اختیار مصرف کننده قرار دهید. وب، موبایل و API در دسته این موارد قرار می‌گیرند.

تست و ساخت اپلیکیشن‌ها

با استفاده از زیرساخت‌های ابری که به راحتی می‌توان آن‌ها را افزایش یا کاهش داد، هزینه و زمان توسعه برنامه و اپلیکیشن‌های خود را کاهش دهید.

مهم‌ترین کاربردهای رایانش ابری

ذخیره، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات

با انتقال داده‌های خود از طریق اینترنت به یک سیستم ذخیره سازی ابری خارج از سایت که از هر مکان و هر دستگاهی قابل دسترسی است، از داده‌های خود با هزینه کم و در مقیاس وسیع محافظت کنید.

تحلیل داده‌ها

داده‌های خود را در بین تیم‌ها، بخش‌ها و مکان‌های مختلف در فضای ابری قرار دهید. سپس از خدمات ابری مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای کشف نکات مهم و تحلیل‌های مفید برای تصمیم گیری آگاهانه‌تر استفاده کنید.

پخش صدا و تصویر

در هر مکان، در هر زمان و در هر دستگاهی با ویدئو و صدای با کیفیت بالا با مخاطبان خود در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

استفاده از مدل‌های هوشمند

از مدل‌های هوشمند برای کمک به جذب مشتریان و ارائه مفاهیم ارزشمند از داده‌های جمع‌آوری‌شده استفاده کنید.

ارائه نرم افزار در صورت تقاضا

نرم‌افزار درخواستی که به عنوان نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) نیز شناخته می‌شود، به شما امکان می‌دهد آخرین نسخه‌های نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌ها را به کاربران در هر زمان که نیاز داشته باشند و در هر مکانی که هستند، ارائه دهید.

امنیت اطلاعات و رایانش ابری

امنیت ابری که به عنوان امنیت رایانش ابری نیز شناخته می‌شود، شامل مجموعه‌ای از سیاست‌ها، کنترل‌ها، رویه‌ها و فناوری‌هایی است که با هم کار می‌کنند تا از سیستم‌ها، داده‌ها و زیرساخت‌های مبتنی بر ابر محافظت کنند. این اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌های ابری، پشتیبانی از انطباق با مقررات و محافظت از حریم خصوصی مشتریان و همچنین تنظیم قوانین احراز هویت برای کاربران و دستگاه‌ها پیکربندی شده‌اند. امنیت ابری را می‌توان برای موارد مختلف از احراز هویت دسترسی تا فیلتر کردن ترافیک برای نیازهای دقیق کسب‌وکار پیکربندی کرد.
برای کسب و کارهایی که در حال گذار به فضای ابر هستند، امنیت ابر قوی بسیار ضروری است.

تهدیدات امنیتی به طور مداوم در حال تکامل و پیچیده‌تر شدن هستند و رایانش ابری کمتر از یک محیط داخلی در خطر نیست. به همین دلیل، ضروری است که با یک ارائه دهنده ابری کار کنید که بهترین امنیت را در کلاس خود ارائه می‌دهد و برای زیرساخت شما سفارشی شده باشد.

امنیت اطلاعات و رایانش ابری

همه مدل‌های ابری مستعد تهدید هستند. دپارتمان‌های فناوری اطلاعات به طور طبیعی در مورد انتقال سیستم‌های حیاتی به فضای ابری محتاط هستند و ضروری است که مفاد امنیتی مناسبی وجود داشته باشد. امنیت ابری تمام قابلیت‌های امنیت فناوری اطلاعات سنتی را ارائه می‌دهد و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از مزایای بسیاری از محاسبات ابری بهره ببرند. همچنین در عین حال می‌توانند ایمن باقی بمانند و اطمینان حاصل کنند که حریم خصوصی داده‌ها و الزامات مختلف برآورده می‌شوند.

با انتقال دستگاه‌ها، مراکز داده، فرآیندهای تجاری و موارد دیگر به ابر، امنیت داده‌های ابری اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. تضمین امنیت داده‌های ابری با کیفیت از طریق سیاست‌های امنیتی جامع، فرهنگ سازمانی امنیتی و راه‌حل‌های امنیت ابری به دست می‌آید.

آینده رایانش ابری

امروزه ما می‌توانیم همه چیز را به صورت دیجیتالی به رایانش ابری متصل کنیم. این مورد یک دنیای کاملاً جدید از مشاغل، برنامه‌ها، خدمات و پلتفرم‌ها را ارائه می‌دهد. می‌توانیم آینده رایانش ابری را به عنوان ترکیبی از محصولات نرم افزاری مبتنی بر ابر و محاسبات درون محل ببینیم که به ایجاد راه حل‌های ترکیبی فناوری اطلاعات کمک می‌کند.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

Cloud دارای ویژگی‌های بسیاری است که باعث می‌شود آینده آن در بخش فناوری اطلاعات روشن‌تر باشد.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی

امروزه داده‌ها در حجم بالایی تولید می‌شوند و ذخیره آن‌ها با امنیت بالا دشوار است. اکثر شرکت‌ها به مکانی نیاز دارند که بتوانند به طور ایمن داده‌های خود را ذخیره کنند. بسیاری از کسب‌وکارها از محاسبات ابری استفاده می‌کنند و پیش‌بینی شده است که ارائه‌دهندگان Cloud مراکز داده بیشتری را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند، زیرا رقابت زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی

بهبود عملکرد اینترنت

با کمک اینترنت اشیا می‌توان کیفیت اینترنت را افزایش داد. با کمک اینترنت اشیا و رایانش ابری، می‌توانیم داده‌ها را در فضای ابری ذخیره کنیم تا بتوانیم آن‌ها را تحلیل کنیم و عملکرد بهتری ارائه دهیم. کاربران انتظار خدمات و برنامه‌های بارگذاری سریع با کیفیت بالا را دارند. شبکه ارائه شده سریعتر و توانایی دریافت و تحویل داده‌ها سریعتر خواهد بود.

اینترنت اشیا همراه با رایانش ابری

اینترنت اشیا همچنین یکی از فناوری‌های پیشرو است که با نوآوری مستمر در تحلیل داده‌های بلادرنگ و رایانش ابری همراه است. ارتباطات، داده‌ها و فرآیندهای مختلف زیادی در حال وقوع است. این موارد به راحتی با کمک محاسبات ابری قابل انجام است.

امنیت بالا

داده‌هایی که در فضای ابری ذخیره می‌شوند، دارای امنیت بالایی هستند. البته شرکت‌های کوچکی که خدمات ابری ارائه می‌کنند ممکن است امنیت مناسبی برای داده‌ها نداشته باشند. بنابراین در آینده می‌توانیم با تامین امنیت بهتر از حملات سایبری جلوگیری کنیم. ارائه دهندگان ابر اقدامات امنیتی بهتری را برای جلوگیری از حملات سایبری ارائه می‌کنند.

اقتصادی

اگر رایانش ابری به تکامل خود ادامه دهد، استفاده از سخت افزار کمتر می‌شود زیرا بیشتر کارها با کمک محاسبات ابری و مجازی سازی انجام می‌شود. ما می‌توانیم با تقسیم آن در هزینه راه اندازی نرم افزار صرفه جویی کنیم و این مورد منجر به کاهش استفاده از سخت افزار می‌شود. اگر رایانش ابری تکامل یابد، داده‌های ذخیره‌ شده در فضای ابری با کمک یک ماشین تحلیل می‌شوند و نیازی به کمک انسانی نخواهد داشت.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

نرم افزار اتوماسیون اداری و رایانش ابری

نرم افزار اتوماسیون اداری و رایانش ابری

اتوماسیون اداری ابری بنای اصلی برای بهبود فرآیند دپارتمان و تغییر و دگرگونی گسترده‌تر در سطح سازمان است. همان‌طور که گفته شد رایانش ابری می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای یک سازمان به همراه داشته باشد. استفاده از زیرساخت‌های رایانش ابری برای نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری می‌تواند تحولی عظیم را در یک سازمان ایجاد کند. اما از آن‌جایی که استفاده از ابزارها و منابع لازم رایانش ابری نیازمند هزینه و زمان زیادی است، بسیاری از نرم افزارهای اتوماسیون بر روی پلتفرم‌های ابری ارائه می‌شوند. شرکت‌های ارائه دهنده این نرم افزار با راه‌اندازی فضای ابری و ارائه خدمات خود از این طریق کار را برای سازمان‌های مختلف راحت می‌کنند.

نتیجه گیری

رایانش ابری در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مفاهیم بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای فناوری اطلاعات شناخته شده است. استفاده از این سیستم مزیت‌هایی بسیار زیادی را برای سازمان‌ها مختلف به همراه داشته است. کاهش هزینه نگهداری از سخت افزار، سرعت بسیار بالا، امنیت، دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و … از جمله مهم‌ترین مزیت‌های رایانش ابری است.

منابع:

https://azure.microsoft.com/en-us/overview/what-is-cloud-computing/#uses

https://aws.amazon.com/what-is-cloud-computing/

https://www.zdnet.com/article/what-is-cloud-computing-everything-you-need-to-know-about-the-cloud/

https://virtusdatacentres.com/item/381-where-is-cloud-data-physically-located

https://www.forcepoint.com/cyber-edu/cloud-security

https://data-flair.training/blogs/future-of-cloud-computing/

https://start.docuware.com/blog/document-management/using-cloud-office-automation-to-align-business-and-it

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.