فضای ابری چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فلسفه استفاده از اینترنت، حذف محدودیت‌های ناشی از فاصله مکانی بین استفاده کنندگان از اطلاعات بود. اما این پروژه زمانی کاملاً موفقیت آمیز عمل کرد که مفهومی به نام فضای ذخیره سازی ابری به جهان معرفی شد. مفهومی که در آن کاربران می‌توانند از هر مکانی، در هر ساعتی از شبانه روز، با هر وسیله متصل به اینترنت و به شکل بی وقفه به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

اما این همه اطلاعاتی که در خصوص فضای ابری به آن نیاز دارید، نیست. این مطلب را بخوانید تا در خصوص فضای ذخیره سازی ابری هر اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

فضای ابری چیست؟

فضای ابری چیست؟

فضای ابری که  در واقع نوعی پایگاه داده می باشد، مدل خاصی از ذخیره سازی داده هاست. در این روش انواع داده‌ها و اطلاعات اعم از اسناد متنی، عکس، فیلم یا هر نوع داده دیگر روی سرورهای مجازی یا ابری میزبانی می‌شوند. مالکیت این فضای ابری که از آن سخن می‌گوییم در دست شخص ثالثی است که فضای مورد نیاز مورد درخواست افراد را برای مدت زمان مشخصی که در قرارداد تعیین می‌شود، به آن‌ها اجاره می‌دهد.

ذخیره کردن اطلاعات روی فضای ابری این امکان را به شما می‌دهد که فارغ از محدودیت‌هایی که ذخیره سازی اطلاعات روی رسانه‌های فیزیکی دارد، آن‌ها را در فضایی بدون محدودیت جغرافیایی ذخیره کنید تا هر زمان که به اطلاعات خود نیاز داشتید، به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در واقع با ذخیره اطلاعات در فضای ابری شما می‌توانید در هر زمانی از روز و از هر مکانی از جهان تنها با داشتن یک سیستم مجهز به اینترنت و مرورگر، اطلاعات مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشید.

از دسترسی مستمر و بدون محدودیت به داده‌ها تا امکاناتی نظیر تهیه منظم نسخه پشتیبان، سیستم فضای ذخیره سازی ابری امکانات و مزایای بیشماری دارد. اما مهم‌ترین مزیت استفاده از این امکان در اختیار داشتن فضای ذخیره سازی بدون محدودیت با یک هزینه مقرون به صرفه است.

شما به میزان متنابهی فضای ذخیره سازی اطلاعات در دسترس خواهید داشت. فضایی که قیمت آن ‌را بر اساس میزان تقاضای خود پرداخت می‌کنید.  این در حالی است که نیازی به تهیه زیرساخت خاصی برای تهیه فضای ذخیره سازی وجود ندارد.

به طور خلاصه اینطور می‌توان گفت که فضای ذخیره سازی ابری یعنی در اختیار داشتن فضای ذخیره سازی بدون محدودیت؛ که نتیجه آن چابکی، امنیت اطلاعات، سرعت بازیابی داده‌های مورد نیاز و مقیاس پذیری برای مجموعه شما خواهد بود.

تاریخچه فضای ذخیره سازی ابری

تاریخچه فضای ذخیره سازی ابری

نقطه آغازین فضای ذخیره سازی ابری را می‌توان در دهه ۱۹۶۰ میلادی ردیابی کرد. زمانی که برای اولین بار شبکه‌ای موسوم به “رایانه‌های شخصی بین کهکشانی” به جهان معرفی شدند.

در سال ۱۹۶۳ شرکت دارپا که یک آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی است، مبلغ ۲ میلیون دلار به MIT داد تا با این هزینه روی پروژه‌ای به نام  MAC  کار کند. این پروژه‌ای بود که در آن MIT تصمیم داشت کامپیوتری را طراحی کند که حداقل ۲ نفر به طور هم زمان بتوانند روی آن کار کنند. در روند طراحی و پیاده سازی این پروژه یکی از کامپیوترهای شخصی که از قضا آنقدر قدیمی بود که از حلقه‌های نوار برای حافظه استفاده می‌کرد، پیشرو چیزی شد که اکنون به عنوان رایانش ابری شناخته می‌شود.

اما در سال ۱۹۶۹ میلادی “آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته” شبکه‌ای موسوم به ARPANET یا آرپانت را ایجاد کرد که نسخه بسیاری ابتدایی از اینترنتی است که امروز از آن استفاده می‌کنیم. اما همین پروژه بخشی از رویایی بود که هنوز در آن پروژه شبکه کامپیوتری بین کهکشانی دنبال می‌شد. رویایی که در آن همه افراد در اقصی نقاط جهان می‌توانستند با در اختیار داشتن یک کامپیوتر به هم متصل شده و به داده‌های خود دسترسی داشته باشند.

اما جنبش مجازی سازی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد. جنبشی که شامل ساخت یک ماشین مجازی بود که دقیقاً عملکردی مانند یک کامیپوتر واقعی را داشته باشد. این در حالی بود که روز به روز به سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که تمایل داشتند از اینترنت استفاده کنند، افزوده می‌شد.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی استفاده از کامیپوترهای مجازی در بین کاربران محبوب‌تر شد و همین موضوع راه را برای رایانش ابری یا Cloud Computing و استفاده از فضای ذخیره سازی ابری بیشتر هموار کرد. به طور کلی بین دهه ۱۹۷۰ میلادی و ۱۹۹۰ پیشرفت‌های عظیمی در محاسبات ابری ایجاد شد. به عنوان مثال  غول رایانههای شخصی یعنی IBM در سال ۱۹۷۲ یک استاندارد کاری به نام استاندارد کاری VM یا ماشین مجازی تولید کرد.

وقتی رایانش ابری شروع به رشد کرد، با سرعتی باورنکردنی به حرکت در مسیر توسعه ادامه داد. در حالی که در مورد منشأ پدید آمدن اصطلاح رایانش ابری یا فضای ذخیره سازی ابری اختلاف نظرهایی وجود دارد اما محاسبات ابری تا سال ۱۹۹۶ منبعی پرانرژی و در حال توسعه برای سازمان‌ها، مؤسسات آموزشی و کسب‌وکارهای سازمانی متعدد بود.

بنابراین شاید به طور دقیق نتوانیم بگوییم از چه روزی افراد از این اصطلاح استفاده کردند؛ اما می‌توان گفت رشد این سیستم بسیار سریع و هم زمان با توسعه اینترنت به صورت قدم به قدم اتفاق افتاد.

فضای ذخیره سازی ابری چگونه کار می‌کند؟

کارکرد فضای ابری

فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud storage مانند یک مرکز داده یا Data Base مجازی کار می‌کند. این فضا به کاربران و برنامه‌های کاربردی، پلتفرم یا زیرساختی مجازی را ارائه می‌کند که می‌توانند در آن بر اساس نیازهای خود از فضا استفاده کنند.

این فضا شامل یک سرور داده است که کاربران از طریق اینترنت به آن متصل می‌شوند. کاربر فایل‌ها را به سرور داده ارسال می‌کند. بعد از این که داده‌ها توسط سرور اصلی دریافت شد، آن‌ها به صورت دستی یا خودکار و از طریق اینترنت به چندین سرور دیگر فرستاده می‌شوند. این یعنی یک پک داده ممکن است روی چندین سرور مختلف که حتی از نظر جغرافیایی با یکدیگر فاصله زیادی دارند، نگهداری شوند. البته کاربر به هیچ عنوان متوجه این پراکندگی داده‌ها نخواهد شد و اصلاً نیازی ندارد که بداند اطلاعات او روی چه سروری و در کجا نگهداری می‌شود. این موضوع همان چیزی است که باعث می‌شود فضای ذخیر سازی ابری برای نگهداری داده‌ها فضای بسیار امنی باشد. چون همانطور که کاربر نمی‌داند پک اطلاعاتی او رو چند سرور تقسیم شده، هکرها نیز در پیدا کردن مسیر اطلاعات کاملاً سردرگم و دست و پا بسته خواهند بود.

داده‌های ذخیره شده روی سرورها از طریق یک رابط مبتنی بر وب دسترسی خواهند داشت. برای اطمینان از ثبات اطلاعات و در دسترس بودن همیشگی آن‌ها، سیستم‌های ذخیره سازی ابری شامل تعداد زیادی سرور داده می‌شوند؛ بنابراین اگر سروری نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد یا خراب شود، داده‌ها بلافاصله به سرور دیگری منتقل می‌شوند تا امنیت آن‌ها حفظ شده و از خرابی و خارج شدن از دسترسی در امان بمانند.

ظرفیت فضای ذخیره سازی ابری چقدر است؟

ظرفیت فضای ذخیره سازی cloud storage

ظرفیت فضای ذخیره سازی ابری به میزانی است که شما نیاز به فضای برای نگهداری و بایگانی اطلاعات خود داشته باشید. یعنی عدد مشخص یا ظرفیت از پیش تعیین شده‌ای برای ظرفیت فضای ذخیره سازی وجود ندارد. اما این فضا به اندازه‌ای که شما نیاز داشته باشید قابل توسعه و گسترش است.

اگر با مفهوم Cloud Storage پیش از این هم آشنا شده باشید، احتمال دارد تصور کنید که این فضای ذخیره سازی تمام نشدنی است یا آنقدر مقایس پذیر است که به هر اندازه که نیاز داشته باشید می‌توانید روی آن اطلاعات ذخیره کنید. با وجود ارائه کنندگان فضای ذخیره سازی ابری مانند گوگل و آمازون که همواره اصطلاح فضای ذخیره سازی پایان ناپذیر را در تبلیغات خود به کاربران معرفی می‌کنند، اما واقعاً این فضا نامحدود یا unlimited نیست.

برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به مثال اینترنت نامحدود برای برندگان مسابقات جلب می‌کنم. شاید در این مسابقات به کاربران گفته شود که در صورتی که در مسابقه برنده شوند برای یکسال اینترنت رایگان و نا محدود در اختیار خواهند داشت. اما حقیقت این است که بعد از برنده شده یک حجم مشخصی به آن‌ها داده می‌شود و استفاده از اینترنت فقط تا آن حجم مشخص واقعاً رایگان است.

در خصوص فضای ابری هم باید گفت که منظور از نامحدود بودن فضای ذخیره سازی به معنی امکان خرید فضا و پرداخت هزینه آن تا مقداری است که واقعاً به آن نیاز دارید. نیاز به فضای ذخیره سازی خیلی زیاد به این معنی نیست که به فضای ذخیره سازی با حجم نامحدود نیاز دارید.

فضای نامحدود به این معنی است که می‌توانید فضای ذخیره سازی مورد نیاز خود را با هزینه مشخص خریداری کنید.

شاید سوال بهتر این باشد که “ما به چه میزان فضای ذخیره سازی ابری برای نگهداری از اطلاعات خود نیاز داریم؟”

برای نزدیک شدن به پاسخ این سوال باید به این فکر کنید که دقیقاً چه چیزی را می‌خواهید ذخیره کنید. آیا به دنبال آپلود همه فایل‌ها از همه دستگاه‌های خود در فضای ابری هستید؟ یا فقط می‌خواهید عکس‌ها یا فایل‌های خاصی را در فضای ابری آپلود کنید؟ در هر صورت یک نقطه خوب برای پاسخ به این سوال این است که بفهمید دقیقاً چه مقدار داده در حال حاضر دارید که قصد دارید آن را به ابر ذخیره سازی منتقل کنید.

آیا فضای ابری انواع مختلفی دارد؟

انواع فضای ابری

Cloud Storage ها امکان ذخیره سازی داده‌های دیجیتال و دسترسی به آن‌ها از هر فضایی را فراهم کرده‌اند. در واقع فضای ذخیره سازی ابری یک هارد دیسک مجازی است. ذخیره‌سازی ابری یک سیستم همه کاره است چون از ذخیره داده‌های مهم مانند اسناد word و فایل‌های ویدیویی گرفته تا دسترسی به ابر برای پردازش داده‌های پیچیده و اجرای برنامه‌ها در آن امکان پذیر است. اما این سیستم برای ذخیره سازی داده‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند.

فضای ذخیره سازی ابری خصوصی یا Private Cloud Storage

فضای ذخیره سازی ابری خصوصی به عنوان فضای ذخیره سازی درون سازمانی هم شناخته می‌شود. در این حالت داده‌ها در اینترانت شرکت ذخیره می‌شوند. در Private Cloud Storage داده‌ها توسط فایروال محافظت می‌شوند.

فضای ذخیره سازی ابری خصوصی یک گزینه عالی برای شرکت‌هایی است که Data Baseهای گران قیمت دارند. چون با استفاده از این سیستم می‌توانند حریم خصوصی یا Privacy داده‌ها را در داخل سازمان کنترل و مدیریت کنند. مزیت اصلی ذخیره داده‌ها در یک ابر خصوصی این است که کنترل کامل آن در دست کاربر یا صاحب اصلی آن است.

اما استفاده از این روش ذخیره سازی ابری مشکلاتی هم دارد. به طور مثال یکی از اشکالات عمده ذخیره سازی ابری خصوصی، هزینه بالای نگهداری و به روز رسانی آن است. چون مسئولیت مدیریت فضای ذخیره سازی ابری خصوصی بر عهده شرکت میزبان است و این یعنی حداقل ۱ اپراتور همیشگی باید در مجموعه حضور داشته باشد تا در صورت بروز مشکل به آن رسیدگی کند.

فضای ذخیره سازی ابری عمومی یا Public cloud storage

این نوع از فضای ذخیره سازی ابری برای اکثر سازمان‌ها، مجموعه‌ها، شرکت‌ها و حتی افراد حقیقی که به حجم بالایی از فضای ذخیره سازی نیاز دارند، مناسب است. از طرفی این شیوه پرکاربردترین نوع فضای ذخیره سازی ابری است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرورهای این مدل از Cloud Storage در حال خدمت رسانی به کاربران زیادی است که مشکلی با اشتراکی بودن فضای ذخیره سازی ندارند. البته این در حالی رخ می‌دهد که اطلاعات به هیچ عنوان با یکدیگر تداخلی نداشته و هرگز روی کیفیت و سرعت خدمات رسانی اثری ندارد.

یکی از مزیت‌های استفاده از Public Cloud Storage این است که فضای ذخیره سازی ابری عمومی به فرآیندهای مدیریتی کمتری به نسبت مدل Private نیاز دارد. در این روش کاربر و هر شخص دیگری که کاربر آن را مجاز بداند، می‌تواند به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشد.

با ذخیره سازی ابری عمومی کاربر یا شرکت نیازی به نگهداری سیستم ذخیره سازی ندارد. همه کارهای مربوط به نگهداری و توسعه فضای ذخیره سازی ابری عمومی بر عهده شرکت ارائه دهنده خدمات است.

اما استفاده از این فضای مشترک چند چالش هم دارد. مهم‌ترین این چالش‌ها این است که فضای ذخیره سازی ابری عمومی توسط ارائه دهندگان یا همان شخص ثالث میزبانی می‌شود؛ بنابراین فرصت بسیار کمی برای سفارشی کردن زمینه‌های امنیتی وجود دارد. چون شیوه مدیریت و تامین امنیت اطلاعات برای همه کاربران مشترک است.

خدمات وب آمازون موسم به AWS، IBM Cloud، Google Cloud، و Microsoft Azure چند ارائه دهنده فضای ذخیره سازی ابری عمومی هستند که شهرت و محبوبیت زیادی در جهان دارند. ذخیره سازی ابر عمومی به راحتی مقیاس پذیر، مقرون به صرفه و قابل اعتماد است. همچنین نظارت یکپارچه را با هزینه تعمیر و نگهداری نزدیک به صفر را ارائه می‌دهند.

ذخیره سازی ابر ترکیبی یا Hybrid cloud storage

فضای ذخیره سازی ابر ترکیبی در واقع ترکیبی از فضای ذخیره سازی ابری خصوصی و عمومی است. فضای ذخیره سازی ابری بهترین ترکیب از هر دو سیستم را به کاربر ارائه می‌دهد. یعنی امنیتی که فضای ذخیره سازی ابر خصوصی دارد در کنار ویژگی‌های شخصی سازی که امکان آن در ابر عمومی فراهم است. در یک ابر ترکیبی داده‌ها را می‌توان در ابر خصوصی ذخیره کرد و وظایف پردازش اطلاعات را بر عهده خدمات رایانش ابری در ابر عمومی نیز محول کرد. فضای ذخیره سازی ابری هیبریدی مقرون به صرفه است و سفارشی سازی آسان و کنترل بیشتر کاربر را ارائه می‌دهد.

جامعه ذخیر سازی ابری یا Community cloud storage

این نوعی از فضای ذخیره سازی ابری است که در گروه ابر خصوصی قرار می‌گیرد. این فضای ذخیره سازی ابری مناسب مشاغل یا جوامع خاص هستند. ارائه دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری معماری ابری، نرم‌افزار و سایر ابزارهای توسعه خود را برای برآورده کردن نیازهای جامعه ارائه می‌دهند. هر داده ای در فضای ذخیره سازی ابری خصوصی متعلق به جامعه ذخیره می‌شود تا امنیت جامعه و نیازهای انطباق را مدیریت کند. فضای ذخیره‌سازی ابری جامعه یک گزینه عالی برای شرکت‌های بهداشتی، مالی یا حقوقی با سیاست‌های انطباق دقیق است.

انواع روش‌های ذخیره‌سازی ابری کدامند؟

انواع روش‌های ذخیره‌سازی ابری

به طور کلی ۳ روش ذخیره سازی برای داده‌های ابری وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • Object Storage یا ذخیره سازی شی گرا
  • File Storage یا ذخیره سازی فایل
  • Block Storage یا ذخیره سازی بلوکی

ذخیره سازی شی گرا یا Object Storage (ذخیره سازی به شکل واحدهای مستقل)

سال ۱۹۹۰ میلادی زمانی بود که ذخیره سازی شی گرا وارد دنیای تکنولوژی شد. این درست زمانی بود که محققان و مهندسان عرصه ارتباطات نیاز به فضاهای ذخیره سازی با ظرفیت بسیار بالا و مقیاس پذیری عظیم داشتند. خدمات ابری مقیاس پذیر و رو به رشد منجر به محبوبیت ذخیره سازی اشیا فرآیند ذخیره سازی در فضای ابری شدند.

این یک شیوه ذخیره سازی انعطاف پذیر است که در آن Object Storage به داده‌ها امکان بازیابی ساده‌تر و سریع‌تری می‌دهد. ذخیره سازی شی گرا شیوه بسیار ایده‌آلی برای ذخیره داده‌هایی است که ساختار مشخصی ندارند یا باینری هستند.

ذخیره سازی شی گرا از طریق نظارت مستمر، تشخیص خطای تحمل خطا و بازیابی خودکار با خرابی‌های مکرر اجزای سیستم‌ها سازگار می‌شود. ذخیره سازی اشیاء می‌تواند مجموعه داده‌ها و فایل‌های عظیمی را در خود جای دهد. این شیوه ذخیره سازی بسیار مقیاس پذیر، توزیع شده و کارآمد است. علاوه بر این، ذخیره سازی اشیاء مدرن در حال تطبیق با فناوری جدید است.

چندین مورد استفاده برای ذخیره سازی شی گرا شامل دریاچه‌های داده، ابرداده، سیستم‌های پشتیبان گیری و آرشیو، تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و عمیق، مدیریت کد منبع، بازیابی فاجعه، خطوط لوله یکپارچه سازی و تحویل مداوم، وب سایت‌ها و مستندات است.

File Storage یا ذخیره سازی فایل

در ذخیره سازی فایل، داده‌ها در فایل‌ها ذخیره می‌شوند. سپس این فایل‌ها مرتب شده و در پوشه‌هایی که در فهرست‌ها، زیر شاخه‌ها و غیره مرتب شده‌اند، قرار داده می‌شوند.

نام‌گذاری، حذف یا سفارشی کردن فایل‌ها در این روش بسیار آسان است. این شیوه ذخیره سازی به عنوان یک راه حل ذخیره سازی متصل به شبکه کاملاً مدیریت شده، برای ذخیره سازی داده‌های بدون ساختار و فایل اشتراکی ایده آل است.

یکی از مزایای قابل توجه ذخیره سازی فایل، قابلیت دسترسی آن است. ذخیره‌سازی فایل، اشتراک‌گذاری و ارتباطات را تسهیل می‌کند. همچین کاربردهای رایج برای ذخیره‌سازی فایل، ذخیره‌سازی برای فهرست‌های دفتری در مخازن محتوا، انتقال برنامه‌ها، پردازش رسانه، یادگیری ماشین و ذخیره‌سازی داده‌ها که به حفاظت از داده‌ها و قابلیت استقرار آسان نیاز دارند جزو ویژگی‌های این شیوه ذخیره سازی است.

Block Storage یا ذخیره سازی بلوکی

در حال حاضر بسیاری از بارهای کاری در فضای ذخیره سازی ابری با استفاده از ذخیره سازی بلوکی اجرا می‌شوند. در این نوع ذخیره سازی ابری، داده‌ها به بخش‌هایی به نام بلوک تقسیم می‌شوند و در سیستمی ذخیره می‌شوند که به صورت فیزیکی قابل توزیع باشد. هر بلوک داده دارای یک شناسه منحصر به فرد است که به سیستم اجازه می‌دهد آنها را در صورت نیاز ردیابی و جمع آوری کند.

به عنوان یک راه حل ذخیره سازی یکپارچه، ذخیره سازی بلوک ادغام با Compute Engine و GKE را تسهیل می‌کند. همچنین دارای تاخیر کم و عملکرد بالا است و برای ماشین‌های مجازی و حجم کاری نا مشخص و متغیر کاملاً ایده آل است.

سیستم ذخیره سازی بلوک در مواردی که نیاز به بازیابی سریع و دستکاری داده‌ها باشد استفاده می‌شود. برخی از موارد استفاده عبارتند از دیسک‌های VM، تجزیه و تحلیل مقیاس، رندر رسانه، ذخیره سازی پایگاه داده و پایگاه‌های داده بهینه شده با فلش.

فضای ذخیره‌سازی ابری چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای فضای ابری

فضای ذخیره سازی ابری کاربردهای بسیاری دارد. اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پشتیبان گیری و بازیابی داده‌ها
  • آرشیو داده‌ها
  • ذخیره کلان داده‌ها (Big Data)
  • بازیابی از حادثه

توضیح مفصل هریک از این کاربردها را در بخش مزایا و معایب استفاده از فضای ذخیره سازی ابری شرح خواهیم داد.

امنیت فضای ابری در چه سطحی است؟

امنیت فضای ابری یا cloud storage

یکی از ویژگی‌هایی که به واسطه آن استفاده از فضای ابری در جهان رایج شده و روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین موضوع امن بودن آن‌ها است. فضاهای ابری از هارددیسک‌هایی که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم ایمن‌تر هستند. با این وجود لازم است بدانید که همه فضاهای ابری به اندازه هم روی ویژگی امنیت سرمایه گذاری نکرده‌اند.

این واقعیت دارد که در سیستم‌های ابری خصوصی میزان امنیت چندین برابر فضای ابری عمومی است. ضمن آن‌که شرکت‌های مختلف خدمات دهنده سیستم‌های ابری به منظور رقابت بیشتر با یکدیگر روی شاخص امنیت بیشتر مدام مانور می‌دهند تا نظر مخاطب را بیشتر به خود جلب کنند.

وقتی تصمیم می‌گیرید از یک فضای ابری استفاده کنید کار هوشمندانه این است که روی شاخص امنیت حساس باشید و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات را از این منظر بیشتر بررسی کنید.

به هر حال به دلیل این که اطلاعات در فضای ابری روی یک سرور خاص ذخیره نمی‌شوند، آسیب‌های فیزیکی که اغلب منجر به از دست رفتن اطلاعات می‌شود، داده‌های ذخیره شده در فضای ابری را تهدید نمی‌کند.

در خصوص امنیتی که به واسطه آن دست هکرها از داده‌های روی سرورها کوتاه باشد نیز باید گفت به دلیل این که یک بلوک اطلاعاتی چندین قسمت شده و روی چندین سرور متصل به هم با شیوه کدگذاری خاص ذخیره می‌شود، باز هم احتمال رخنه به اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری به شکل چشمگیری کاهش خواهد داشت.

به هر روی اگر تصمیم به خرید فضای ذخیره سازی ابری دارید، بهتر است برای تعیین میزان امنیت آن، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • آیا دیگران در خصوص این فضای ابری نظر خوبی دارند؟

ممکن است این شیوه تعیین صلاحیت یک تامین کننده فضای ابری خیلی ابتدایی و واضح به نظر برسد. اما بررسی نظراتی که در مورد ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری وجود دارد می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام ابر امن‌ترین است. بیشتر اوقات میزان ایمن بودن یک ابر به داشتن شاخص‌های فنی خاصی مربوط می‌شود که بررسی و درک آن‌ها ممکن است برای یک کاربر عادی که دانش مهندسی ندارد، دشوار باشد.

بسیاری از متخصصین هستند که دوست دارند نظرات فنی خود را در فروم‌های تخصصی در مورد خدمات یک سرویس دهنده فضای ابری ارائه کنند. خواندن این نظرات بسیار کمک کننده است. اگر تعداد زیادی از مردم از سرعت دانلود/آپلود یا اشکالات دیگر شکایت دارند، احتمالاً باید آن شرکت را از لیست انتخاب‌های خود خط بزنید.

نکته دیگر این است که آیا سرویس دهنده یک تامین کننده اصلی یا شرکت مادر است یا شرکتی است که خودش خدمات را مانند یک شعبه از شرکت‌های دیگر تهیه کرده است؟ این موضوع می‌تواند میزان اعتبار یک شرکت را تعیین کرده و در نهایت مشخص کند که آیا می‌توان از این شرکت توقع امنیت بالا را داشت یا خیر؟

  • شرکت از چه تکنولوژی برای حفظ امنیت اطلاعات استفاده می‌کند؟

اینکه چگونه یک ابر از داده‌های شما محافظت می‌کند، مهم‌ترین چیزی است که باید هنگام انتخاب سرویس مناسب در نظر بگیرید. هنگام ارزیابی تعهد فنی ابر به خصوصیات حریم خصوصی و امنیتی، پرسیدن این سؤالات را فراموش نکنید:

  • آیا داده‌ها رمزگذاری می‌شوند؟
  • شناسه کاربری و رمز عبور من چطور ذخیره می‌شود؟
  • از چه شیوه رمزگذاری برای داده‌های من استفاده می‌شود؟
  • آیا برای افتتاح حساب نیاز به ارائه اطلاعات شخصی دارم یا می‌توانم این کار را به صورت ناشناس انجام دهم؟
  • آیا کد منبع فضای ابری ذخیره سازی از نوع منبع باز، عمومی و مستقل قابل تأیید است؟
  • آیا ابر همه داده‌های کاربر را در یک مکان سرور مرکزی یا در یک شبکه همتا به همتا ذخیره می‌کند؟
  • چه مدت می‌توان به فایل‌های به اشتراک گذاشته شده دسترسی داشت و چه مقدار نمایندگی به گیرندگان داده می‌شود؟
  • آیا ارائه دهنده ذخیره سازی می‌تواند به داده‌ها یا فایل‌های شما دسترسی داشته باشد؟
  • آیا شخص یا شخص دیگری می‌تواند به داده‌ها یا فایل‌های شما دسترسی داشته باشد؟
  • خدمات چگونه تنظیم و برآن‌ها نظارت می‌شود؟ از طریق بلاک چین ناشناس یا روش‌های دیگری که امنیت کمتری دارند؟
  • آیا این سرویس با کامپیوترهایی که شما هم اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنید سازگار است؟
  • آیا این سرویس ابری به طور منظم به‌روزرسانی، نصب پلاگین و رفع اشکال دارد یا نه؟

برخی از تکنولوژی‌ها نسبت به دیگر فناوری‌ها ایمن‌تر هستند. به صورت کلی هرچه فناوری مورد استفاده جدیدتر و مدرن‌تر باشد، احتمالاً سرویس ابری ایمن‌تر است. یک سرویس ابری باید در توضیح نحوه محافظت از داده‌های خود شفاف باشد. لازم نیست که شما مهندس کامپیوتر باشید اما اطلاعات ارائه دهنده باید واضح و کامل باشد.

[irp posts=”28046″ name=”PaaS یا پلتفرم به عنوان سرویس چیست؟ انواع به همراه مزایا و معایب (PaaS) + دو مثال معروف”]

مزایا و معایب استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری Cloud Storageچیست؟

مزایا و معایب فضای ذخیره‌سازی ابری Cloud Storage

استفاده از فضای ابری مزایای بسیار زیادی دارد. هرچند اشکالاتی هم به استفاده از آن وارد است. اما به هر حال دلیلی وجود ندارد که به خاطر چالش‌هایی که در استفاده از این فضای ذخیره سازی وجود دارد، شما سازمانتان را از مزایای آن محروم کنید.

مزایای استفاده از فضای ابری را در موارد زیر خلاصه کرد:

امنیت داده‌ها در برابر اتفاقات و بلایای طبیعی

وقتی از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید، خطر خرابی سیستم و در نتیجه تخریب داده‌ها را کاهش می‌دهید. چون در این صورت همه داده‌ها در یک سرور خارجی که اغلب هزاران کیلومتر از شما دورتر است ذخیره می‌شوند. همچنین از داده‌های شما به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه می‌شود. این یعنی شما از فرآیند بازیابی که بسیار گران قیمت است و در اثر خرابی هارد دیسک رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کنید.

ارائه دهنگان فضای ابری همواره پشتیبان گیری از داده‌ها را به صورت منظم و مداوم انجام می‌دهند؛ بنابراین شما نیاز به انجام این کار به صورت مستقل ندارید. کاری که هم نیازمند زمان است و هم هزینه‌ای را بابت تهیه حافظه جانبی با حجم بالا می‌طلبد.

دسترسی به داده‌ها در هر زمان و مکانی

از آنجایی که داده‌های شما در سروری ابری ذخیره می‌شوند، چه در تهران باشید یا برلین، به هر حال می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. این ویژگی در صورتی بسیار کاربردی است که شما برای انجام دادن کارتان نیاز به سفرکردن مداوم داشته باشید یا وقتی تیم شما در مکان‌های مختلف جغرافیایی ساکن است. وقتی از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید، توسط مکان یا رسانه محدود نمی‌شوید و در نتیجه کارمندان شما می‌توانند از خانه یا خارج از کشور کار کنند. مانند زمانی که از یکی از نرم افزارهای تحت وب شرکت یگانه مانند نرم افزار اتوماسیون اداری یگانه، نرم افزار دبیرخانه یگانه یا نرم افزار بایگانی و آرشیو اسناد استفاده می‌کنید. در این نرم افزارها هم امکان دورکاری و دسترسی به نرم افزار و اطلاعات روی آن از هر مکان و در هر زمانی امکان پذیر می‌شود.

صرفه جویی در هزینه‌ها

فضای ذخیره‌سازی ابری نیاز به پرداخت مجوزها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را از بین می‌برد. شما با پرداخت یک هزینه ماهانه یا سالانه برای تهیه این فضا همه این هزینه‌ها را به یکباره پرداخت می‌کنید.

ذخیره سازی ابری همچنین از نیاز به سرمایه گذاری در زیرساخت‌هایی مانند یک سرور گران قیمت جلوگیری می‌کند. ضمن آن که نیاز به پرداخت هزینه برای نگهداری از این زیرساخت نخواهید داشت.

مقایس پذیری

با خرید فضای ذخیره سازی ابری شما فقط برای مقدار فضایی که نیاز دارید هزینه پرداخت می‌کنید. اگر کسب و کار شما در حال رشد و توسعه باشد، اپراتور ابری می‌تواند رشد متناظر شما در فضای ذخیره سازی داده را برآورده کند.

شما به سادگی مقدار فضای ذخیره سازی موجود را با تغییر میزان پرداخت خود افزایش می‌دهید. به همین ترتیب، اگر کسب و کار شما کوچک شود، می‌توانید فضای ذخیره سازی کمتری را با نرخ کمتری انتخاب کنید.

امنیت

شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری حرفه‌ای معمولاً سطح امنیت بالاتری برای داده‌ها ارائه می‌کنند. شرکت‌های ذخیره سازی ابری امکان ذخیره سازی داده‌های محافظت شده با رمز عبور را ارائه می‌دهند. سپس داده‌ها با استفاده از فناوری رمزگذاری از طریق اینترنت ارسال می‌شود. این تضمین می‌کند که بالاترین استانداردهای امنیتی رعایت می‌شود.

معایب استفاده از فضای ذخیره سازی ابری

عدم کنترل کامل

از آنجایی که داده‌ها توسط شرکتی که شما کنترل آن را ندارید، نگهداری می‌شود؛ توانایی کنترل و سفارشی کردن تنظیمات ذخیره سازی داده خود را ندارید. این احتمالاً برای مشاغل بزرگ‌تر که نیازهای پیچیده ذخیره سازی دارند، مشکل ساز است. این معمولاً به سطحی از سفارشی‌سازی نیاز دارد که متأسفانه شرکت‌های ذخیره‌سازی داده‌های ابری قادر به انجام آن نیستند.

تغییر فضای ذخیره سازی دشوار است

هنگامی که ثبت نام کردید و شروع به استفاده از یک فضای ابری خاص کردید، انتقال داده‌ها به ارائه دهنده ابری دیگر در آینده دشوار است. یعنی اگر به هر دلیلی با ارائه دهنده فضای ابری به مشکل برخوردید، به دلیل حجم زیاد داده‌ها و پیچیدگی‌هایی مربوط به کد گذاری داده‌ها ممکن است تغییر به ارائه دهنده دیگری مشکل ساز یا غیر ممکن باشد.

نیازمند به اینترنت

اگر اتصال اینترنت شما قطع شود، دسترسی شما به داده‌های ذخیره شده از راه دور نیز قطع می‌شود. بنابراین زمانی که کسب و کار شما به شدت به فضای ذخیره سازی ابری متکی است، مشکلات اینترنتی منجر به خرابی پرهزینه‌ای می‌شود. علاوه بر این اگر اتصال اینترنت شما کند باشد، برای دسترسی به داده‌های ذخیره شده از راه دور خود باید مدت زیادی صبر کنید.

نگرانی در خصوص امنیت و حریم خصوصی

ذخیره سازی ابری به معنای واگذاری کنترل اطلاعات محرمانه به یک شرکت شخص ثالث است. قبل از اینکه داده‌ها را به یک ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ابری منتقل کنید، باید کاملاً ایمان داشته باشید که این شرکت قادر است داده‌های شما را ایمن نگه دارد.

۱۴ تا از بهترین فضاهای ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

بهترین نمونه های فضای ذخیره‌سازی ابری

اگر تصمیم دارید برای سازمان یا مجموعه خود یک فضای ابری تهیه کنید، بهتر است انتخاب خود را از بین ۱۴ مورد زیر انجام دهید. البته برخی از این فضاهای ابری معرفی شده امکان خرید از ایران را ندارند. اما ما در خود ایران نیز سرویس دهنده‌های فضای ذخیره سازی ابری خوبی داریم که می‌توانید از آن‌ها فضای ذخیره سازی ابری تهیه کنید.

  • فضای ابری گوگل (Google Drive)
  • فضای ابری مایکروسافت (Microsoft OneDrive)
  • فضای ابری دراپ باکس (Dropbox)
  • فضای ابری pCloud
  • فضای ابری آمازون Amazon Drive
  • فضای ابری IDrive
  • فضای ابری اپل iCloud
  • فضای ابری ایرانسل (ابرتو)
  • ابر آروان (ArvanCloud)
  • فضای ابری mega.io
  • فضای ابری box.com
  • فضای ابری mediafire
  • فضای ابری terabox.com
  • فضای حافظه
  • parsaspace.com

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب – سیستم اتوماسیون اداری آنلاین – نرم افزار اتوماسیون”]

کلام آخر

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم Cloud Storage یا فضای ذخیره سازی ابری روشی برای ذخیره داده‌ها روی سرورهای راه دور است. فضای ذخیره سازی ابری می‌تواند به صورت فیزیکی توسط ارائه دهندگان شخص ثالث میزبانی شود که به آن فضای ذخیره سازی ابری عمومی می‌گویند. یا می‌تواند در سرورهای داخلی میزبانی شود و به صورت فضای ابری خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری معمولاً مسئول حفظ امنیت فیزیکی و در دسترس بودن داده‌ها هستند، مانند استفاده از طرح‌های رمزگذاری برای اطمینان از محرمانه ماندن داده‌ها و عدم نفوذ هکرها به آن.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.