نوتیفیکیشن چیست؟ کاربرد Notification در اتوماسیون اداری یگانه

نوتیفیکیشن چیست؟ شاید بتوان گفت نوتیفیکیشن‌ها از زمان‌های دور با ما همراه بودند، زنگ تلفن، زنگ در، علامت‌های راهنمایی و رانندگی و … نمونه‌های قدیمی از نوتیفیکیشن‌ها هستند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی اعلان‌ها نیز شکل پیشرفته‌تری به خود گرفته‌اند. نوتیفیکشن‌ها قابلیت مهمی هستند که در سیستم‌های مختلف نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار مزایا و کاربردهای مختلفی دارند و با توجه به صلاح دید مدیر سیستم در زمان های مختلف ارسال می‌شوند.

در ادامه با شرکت نرم افزار یگانه همراه باشید تا به صورت کامل با تعریف نوتیفیکیشن، اهمیت و انواع آن آشنا شویم.

نوتیفیکیشن و اتوماسیون اداری

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

نوتیفیکیشن یا notification چیست؟

نوتیفیکیشن (notification) یا اعلان یک پیام، ایمیل، آیکون یا هر نماد دیگری است که برای جلب توجه شما به موضوع خاصی آن را دریافت می‌کنید. به عنوان مثال زمانی که شما از واتساپ خود پیام جدیدی دارید، یه اعلان در بالای صفحه ظاهر می‌شود که می‌توانید بر روی آن کلیک کرده تا وارد برنامه شده و پیام را مشاهده کنید.

در واقع نوتیفیکشن‌ها راهی هستند که به شما اعلام می‌کنند اتفاق جدیدی رخ داده و شاید برای شما مهم باشد که از آن مطلع شوید. همان‌طور که گفته شد نوتیفیکیشن‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مختلفی که در گوشی همراه خود نصب دارید برای شما ارسال می‌شوند. تمام پیام‌های ارسال شده به کاربر که قابلیت کلیک دارند، نوتیفیکیشن نامیده می‌شوند.

نوتیفیکیشن یا notification چیست؟

یکی از قابلیت‌های مهم نوتیفیکیشن این است که زمانی که شما در صفحه مرورگر یا اپلیکیشن خارج  شده‌اید نیز پیام برای شما ارسال می‌شود. به عنوان مثال شما با استفاده از یک اپلیکیشن سفارش غذای خود را ثبت کرده‌اید، پس از آن از برنامه خارج شده و منتظر انجام درخواست خود هستید. در این مورد زمانی که غذا برای شما ارسال شده اعلانی را دریافت می‌کنید که به شما اطلاع می‌دهد غذای شما به پیک تحویل داده شده است.

اعلان‌ها در هر لحظه بنابر نظر مدیر سیستم در زمان مورد نظر او تأیید و ارسال می‌شوند. به همین دلیل اتصال به اینترنت برای ارسال و دریافت آن‌ها ضروری است.

چرا نوتیفیکیشن مهم است؟

نوتیفیکیشن را می‌توان یک ابزار ارتباطی نامید که به کمک آن می‌توانید با مخاطبان خود تعامل داشته باشید، به همین دلیل ازجمله ابزارهای ارتباطی نامیده می‌شود. مهم‌ترین مزیت‌های نوتیفیکیشن به صورت زیر هستند:

ارتباط با کاربران

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سرویس‌های اعلان، ارتباط موثر با کاربران است. هر بار که فعالیت جدیدی در کسب‌وکار شما رخ می‌دهد از طریق اعلان به او اطلاع دهید. به عنوان مثال از تخفیف‌ها، تغییرات و به روزرسانی‌های مختلف در وب سایت، فروشگاه اینترنتی و … به کاربران اطلاع دهید. همچنین برای شرکت در نظرسنجی‌های مختلف یا زمان برگزاری رویدادهای مختلف کاربران را باخبر سازید.

اهمیت نوتیفیکیشن

جذب مجدد کاربران

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اپلیکیشنی را برای انجام کار خاصی دانلود و نصب می‌کنید، اما پس از گذشت زمان فراموش می‌کنید که این اپلیکیشن را نصب دارید و دیگر از آن استفاده نمی‌کنید. اعلان‌ها باعث می‌شوند هرچند وقت یکبار به دلایل مختلف از وجود این اپلیکیشن مطلع شده و شما را برای استفاده مجدد از آن ترغیب می‌کنند.

تحلیل رفتار و عملکرد مشتریان

یکی دیگر از مزیت‌های نوتیفیکیشن، تحلیل رفتار و عملکرد کاربر در مقابل اعلان‌های ارسالی شماست. این که کاربران چه زمانی اعلان‌ها را چک می‌کنند، در چه مکان‌هایی پیام‌های ارسالی شما را بررسی می‌کنند و اطلاعاتی از این قبیل به دست می‌آورید.

راحتی در استفاده

استفاده از اعلان‌ها بسیار ساده و آسان است. هیچ گونه پیچیدگی خاصی ندارند و شما می‌توانید برای فعالیت‌های مختلف از آن‌ها استفاد کنید. علاوه بر آن هزینه طراحی و ارسال اعلان‌ها نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی ازجمله SMS بسیار پایین‌تر است.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

معرفی انواع نوتیفیکیشن‌ها

می‌توان گفت نوتیفیکیشن یا اعلان به هرچیزی گفته می‌شود که برای اطلاع رسانی به شما در مورد موضوعی خاص استفاده می‌شود. در ادامه برخی از نمونه‌های نوتیفیکیشن معرفی شده‌اند:

انواع نوتیفیکیشن‌ها

نوتیفکیشن قفل صفحه

گاهی اوقات شما از گوشی خود استفاده نمی‌کنید و در حالت قفل قرار دارد. در این زمان اعلان‌هایی برای شما ارسال می‌شود که به آن‌ها نوتیفیکیشن صفحه قفل می‌گویند. علاوه بر حالت قفل زمانی که شما در حال استفاده از اپلیکیشن دیگری هستید و اعلان اپلیکیشن دیگری برای شما ارسال می‌شدود نیز در این دسته اعلان قرار می‌گیرد.

نوتیفیکیشن‌های بنری یا هدزآپ

نوتیفیکیشن هدزآپ که در IOS به آن بنر می‌گویند، نوعی از اعلان است که به صورت پنجره کوچکی بر روی صفحه تلفن همراه شما ظاهر می‌شود. نحوه عملکرد این نوع اعلان‌ها در اندروید و IOS تا حدودی متفاوت است. در اندروید به صورت پنجره مستطیل شکل کوچکی در بالای صفحه و بر روی اپلیکیشن‌های دیگر نمایش داده می‌شود. این اعلان منتظر انجام عملیاتی از سمت شما می‌ماند. در IOS تا حدودی متفاوت است و پس از نمایش بر روی صفحه خود به خود محو می‌شود.

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن نوعی از اعلان است که از سمت سرور مرکزی یک نرم افزار یا اپلیکیشن به صورت سراسری برای اکانت‌های بسیاری ارسال می‌شود. برای دریافت این نوع اعلان اتصال به اینترنت ضروری است. سازندگان نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها از این نوع اعلان استفاده کرده و در مزان‌های موردنظر آن را بر روی گوشی همراه شما ارسال می‌کنند.

ارسال آپدیت‌های مختلف، اعلام تخفیف‌های جدید، خبر برگزاری جشنواره و موارد دیگری را می‌توان به کمک این نوع اعلان برای کاربران ارسال کرد. این نوع اعلان‌ها در بخش نوار وضعیت گوشی همراه شما قابل مشاهده هستند.

علامت‌ها و آیکون‌های نوتیفیکیشن

برای نمایش اعلان‌ها و تعداد آن‌ها از نمادها و آیکون‌های مختلفی در سیستم‌ عامل‌های اندروید و IOS استفاده می‌شود. IOS از دایره قرمز کوچکی برای نمایش اعلان‌ها استفاده می‌کند. عدد موجود در این دایره نشان دهنده تعداد اعلان‌های دریافتی است. این نماد در گوشه بالا سمت راست هر اپلیکیشن قرار می‌گیرد.

در سیستم عامل اندروید اعلان‌های موجود در بخش نوار وضعیت یا Status Bar نمایش داده می‌شوند.

تفاوت نوتیفیکیشن اپلیکیشن و سایت

تفاوت نوتیفیکیشن اپلیکیشن و سایت

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

اعلان‌ها از هر دو طریق اپلیکیشن و سایت قابل دسترسی هستند. بسیاری از سایت‌ها هنگام باز شدن پیامی مبنی بر تمایل شما بر دریافت اعلان ارسال می‌کنند. زمانی که شما این پیام را تأیید می‌کنید، یعنی مشتاق دریافت اعلان‌های وب سایت هستید. پس از آن هر بار که مرورگر خود را باز می‌کنید اعلان‌های جدید را دریافت می‌کنید.

  • یکی از تفاوت‌های اعلان سایت و اپلیکیشن این است که برای دریافت آن‌ها از طریق سایت باید حتما سایت مرورگر را باز کنید، اما در اپلیکیشن این کار لازم نیست و در هر صورت اعلان را دریافت می‌کنید.
  • اعلان سایت به منظور ارسال تخفیفات، اخبار مهم و جدید، پیشنهادهای روزانه، به روزرسانی‌های جدید وب سایت و … انجام می‌گیرد.
  • در اپلیکیشن نیز به منظور یادآوری نصب اپلیکیشن بر روی گوشی، جدیدترین اخبار مرتبط با اپلیکیشن، به روزرسانی‌های جدید، تأیید تراکنش‌ها و … انجام می‌گیرد.

کاربرد نوتیفیکیشن در اتوماسیون اداری

نرم ‌افزارهای مختلف اتوماسیون اداری هم منظور انجام فعالیت‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. استفاده از نوتیفیکیشن و ارسال اعلان‌های مختلف می‌تواند تحول عظیمی در این نرم‌افزارها ایجاد کند. کاربرد نوتیفیکیشن در اتوماسیون اداری اب توجه به نوع فعالیت متفاوت است.

به عنوان مثال با استفاده از اعلان‌ها هر فرد در زمان مشخص از وظایف و مسئولیت‌های خود آکاه می‌شود و آن‌ها در موعد مقرر انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود که هیچ رویداد مهم و حیاتی از دست نرود و در زمان مشخص شده انجام گیرد.

منابع:

https://www.p30web.org/notification/

https://www.najva.com/blog/2311/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C%D8%B4%D9%86/

https://www.pushnameh.com/blog/30-meaning-notification

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.