اتوماسیون کم کد(low code) چیست و چه مزایایی دارد؟

اتوماسیون کم کد (low code) چیست؟چقدر درباره اتوماسیون کم کد اطلاع دارید؟ در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در زمینه بهبود توسعه سیستم‌عامل‌ها برای کاربرانی که تجربه کمی در مورد توسعه نرم‌افزارها دارند، صورت گرفته و در کنار آن تلاش شده به نیازهای توسعه دهندگان حرفه‌ای هم به‌منظور ارائه نمودن برنامه‌های پیچیده‌تر در قالب زمانی بسیار فشرده، پاسخ داده شود که در این راستا از سیستم‌عامل‌های کم کد استفاده شد.

این پلتفرم‌ها به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که بدون نگرانی از تفاوت‌های ظریف سیستم‌عامل‌های اساسی یا مقیاس‌پذیری موردنیاز برای افراد، امکان طراحی، ساخت و راه‌اندازی سریع برنامه‌ها به‌صورت آسان وجود داشته باشد.

براین‌اساس درصورتی‌که تمایل دارید با این سیستم‌عامل بیشتر آشنا شوید، با شرکت نرم افزاری یگانه تا پایان این پست همراه باشید تا به شما بگوییم اتوماسیون کم کد چیست و استفاده از آن چه مزیت‌هایی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد داشت؟

اتوماسیون کم کد (low code)

منظور از اتوماسیون کم کد یا کد پایین چیست؟

اتوماسیون کم کد که با نام‌های اتوماسیون کد کم یا Low Code هم شناخته می‌شود، در واقع ابزاری است که برای خودکارسازی فرایندهای مربوط به کسب‌وکارهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد که در آن نیاز کمی به کدنویسی وجود دارد.

در این اتوماسیون، کار با پروژه‌ها برای کارکنان غیرفنی سازمان هم امکان‌پذیر بوده و آنها به‌راحتی می‌توانند با نرم‌افزار کار کنند و همچنین وابستگی به مهندسان نرم‌افزار و توسعه دهندگان حرفه‌ای نیز کاهش پیدا می‌کند.

همچنین کاربران می‌توانند به‌جای تکیه به کدهای سخت و پیچیده برای انجام خودکارسازی فرایندهای سازمانی از ابزارهای بصری و طراحی برنامه مدل محور نظیر BPMN استفاده نمایند.

سیستم‌عامل‌های اتوماسیون با کد پایین را می‌توان به‌عنوان سیستم‌عامل توسعه برنامه که امکان تحویل سریع برنامه با حداقل کدگذاری دستی و نصب، راه‌اندازی و استقرار سریع را فراهم می‌کند، توصیف نمود.

سیستم‌عامل‌های کد کم می‌توانند با توانمندسازی کاربران غیرحرفه‌ای، به تیم‌های توسعه‌دهنده کمک کنند تا هرچه سریع‌تر کار نموده و تولید نرم‌افزار را در کل شرکت افزایش دهند؛ چراکه این نرم افزار اتوماسیون به‌منظور رشد سریع نرم‌افزار تنظیم و طراحی شده است.

باتوجه‌به اینکه استفاده و به‌کارگیری پلتفرم‌ها یا اتوماسیون‌های کد پایین نیاز به دانش برنامه‌نویسی کمتری دارد، تقریباً هر فردی می‌تواند آموزش ببیند که چطور در یک محیط توسعه نرم‌افزار از یک سیستم اتوماسیون کم کد استفاده کنید.

اتوماسیون کد کم

در مورد تاریخچه پیدایش سیستم‌های کم کد بیشتر بدانید

پس از آنکه کامپیوترهای شخصی در اختیار مردم قرار گرفت، مدیران و کارفرمایان تصمیم گرفتند رایانه‌ها را محل کار کارکنان خود مستقر سازند و براین‌اساس بود که بسیاری از اتوماسیون‌ها در فرایندهای تجاری، توسط نرم‌افزارها انجام می‌شدند.

از سوی دیگر، باتوجه‌به اینکه برای فرایندهای تجاری نیاز بود تا از نرم‌افزارها و برنامه‌های جدید استفاده شود، توسعه دهندگان نرم‌افزارها به این فکر افتادند تا برنامه‌هایی سفارشی متناسب با نیاز سازمان‌ها را طراحی و تولید کنند.

و این‌گونه بود که پلتفرم‌های توسعه کد کم یا سیستم‌های کد پایین به‌عنوان ابزاری برای ایجاد سریع و استفاده از برنامه‌های کاربردی که می‌توانستند نیازهای خاص فرایندها و داده‌های سازمانی را برطرف نمایند، ساخته شدند.

طبق پیش‌بینی گارتنر تعداد زیادی از شرکت‌های متوسط و بزرگ تا دو سال آینده به سمت استفاده از سیستم‌عامل‌های کاربردی کد پایین روی خواهند آورد؛ از ۳۳۴ سازمان حداقل ۷۶ درصد آنها قبلاً حداقل بخشی از نرم‌افزارهای خود را از رویکردهای سنتی IT خارج نموده و آنها را توسعه داده‌اند.

این سازمان‌ها قادر هستند در عرض چند هفته توسط اتوماسیون کم کد تغییرات بنیادی و اساسی را در تولید و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی خود ایجاد کنند.

در این زمینه یکی از شرکت‌های تحقیقاتی به نام فورستر پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۰ استفاده کل بازار از سیستم‌های کد پایین به بیش از ۵/۱۵ میلیارد دلار رشد خواهد نمود، به‌ویژه بخش‌هایی از بازار که شامل مدیریت و پردازش درخواست‌ها، پایگاه‌داده و بازار گوشی‌های تلفن همراه هستند، حتماً تحت‌تأثیر پلتفرم‌های کم کد قرار خواهند گرفت.

تاریخچه پیدایش سیستم‌های کم کد

یکی از دلایلی که باعث شد اتوماسیون کم کد در بازار رشد چشمگیری داشته باشد، انعطاف‌پذیری و سهولت این پلتفرم است؛ چراکه این سیستم‌ها تمرکز خود را به سمت هدف کلی برنامه تغییر می‌دهند و در صورت نیاز قابلیت اضافه‌شدن کدهای شخصی به برنامه را دارا هستند.

از جمله عواملی که باعث شده از اتوماسیون‌های کد کم یا کد پایین استفاده شود، دسترسی به تلفن همراه است؛ چراکه با وجود این پلتفرم، برنامه‌نویسان می‌توانند به‌جای اینکه وقت خود را صرف تولید چند نسخه برای چند نوع سیستم کنند، از اتوماسیون‌های کم کد استفاده نمایند و به‌وسیله این بسته‌ها، امکانات مناسب و استاندارد با دیگر سیستم‌ها را توسعه دهند.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

مزایای اتوماسیون کد کم یا Low Code چیست؟

در خصوص مزایای اتوماسیون کد کم یا Low Code می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از آن راحت است؛ چراکه بدون تکیه بر نیروی توسعه‌دهنده متخصص می‌توانید به‌سهولت با اتوماسیون کد کم ارتباط برقرار کنید و کاربران هم می‌توانند بدون دانش عمیق نرم‌افزار را توسعه دهند.
  • به‌کارگیری این اتوماسیون باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ چراکه نیازی به استخدام توسعه دهندگان حرفه‌ای که حقوق بالا می‌خواهند، وجود ندارد و شما می‌توانید با آموزش اولیه این هزینه‌ها را پایین بیاورید.
  • اتوماسیون کم کد باعث بهبود بهره‌وری می‌شود؛ به این صورت که برای ساخت فرایندها در محیط طراحی نرم‌افزار مثلاً ایجاد ویژگی‌های بصری به زمان کمتری نیاز است و کاربران می‌توانند نتایج کار را بسیار سریع مشاهده نمایند.
  • این اتوماسیون باعث سرعت و قدرت بخشیدن به توسعه دهندگان می‌شود؛ چراکه در کل شرکت بدون نیاز به تداخل IT مورداستفاده قرار گرفته و کاربران نیز می‌توانند فرایندهای کاری را خودشان به‌راحتی انجام دهند.
  • توسط اتوماسیون کد کم می‌توان از عملکرد و انطباق سیستم اطمینان خاطر داشت؛ باتوجه‌به اینکه در این اتوماسیون الگوها نقش مهمی دارند، به‌راحتی می‌توان بهترین روش‌ها را به کاربران برای ساخت و خودکارسازی فرایندها ارائه نمود و باعث سازگاری بیشتر شد.
  • باعث بهبود چابکی می‌شود؛ چراکه برای ایجاد و اصلاح فرایندها در این سیستم‌عامل می‌توانید بدون نیاز به انجام تغییرات در کدهای پیچیده، این تغییرات را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید و این امر به حفظ تغییرات نظارتی، انطباق با تغییرات بازار یا پاسخ به نیازهای مشتریان کمک می‌کند.

مزایای اتوماسیون کد کم یا Low Code

چگونه پردازش ابری از اتوماسیون کد پایین پشتیبانی می‌کند؟

پردازش ابری یا سیستم‌عامل‌هایی که مبتنی بر ابر هستند، کمک می‌کنند تا استفاده از اتوماسیون‌های کد پایین افزایش پیدا کند؛ چراکه آنها با ارائه یک راه‌حل امن و منعطف، به کاربران این امکان را می‌دهند تا بتوانند در سراسر سازمان یا شرکت مربوطه همکاری داشته باشند.

در این صورت دسترسی به نرم‌افزارها برای کارکنان راحت‌تر خواهد بود و در صورت لزوم، با به‌روزرسانی منظم این برنامه‌ها می‌توان مطمئن شد که کاربران همیشه از آخرین نسخه استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم استفاده از پردازش ابری این است که آنها قابلیت آزمایش بر روی سرویس‌های جدید را دارا هستند و در صورتی که راه‌حلی جواب نداد، بدون هیچ نگرانی در خصوص هدر رفتن پول در زیرساخت‌های فیزیکی که به‌منظور پشتیبانی از خدمات ارائه شده است،

می‌توانید به‌راحتی آنها را خاموش کنید.

چگونه پردازش ابری از اتوماسیون کد پایین پشتیبانی می‌کند؟

به بیان ساده‌تر؛ شما می‌توانید با استفاده از پردازش ابری راه‌حل‌های جدیدی را با اتوماسیون‌های کم کد تجربه نمایید که کم‌هزینه و کم‌خطر خواهد بود.

[irp posts=”26901″ name=”نرم افزار اتوماسیون اداری – نرم افزار اتوماسیون – اتوماسیون اداری تحت وب – BPMS و فرایندها”]

آیا سازمان شما به یک سیستم اتوماسیون با کد پایین نیاز دارد؟

شما با استفاده از سیستم‌های اتوماسیون کم کد یا کد پایین قادر خواهید بود، بدون اینکه به برنامه‌نویسی نیاز داشته باشید، در سازمان یا شرکت خود برنامه‌های پردازشی را بر روی هر دستگاهی ایجاد و اجرا نمایید.

درصورتی‌که می‌خواهید از محیطی با کد کم استفاده کنید، می‌توانید برای ساخت اتوماسیون کامل فرایندهای خود از BPMS استفاده نمایید.

آیا سازمان شما به یک سیستم اتوماسیون با کد پایین نیاز دارد؟

برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا یک نمودار فرایند ایجاد کرده و تمام مراحل فرایند خود را در آن تعریف نمایید.
  • سپس داده‌هایی که توسط فرایند شما مدیریت می‌شوند را معین کنید.
  • سعی کنید برای هر مرحله یک صفحه مجزا ایجاد و طراحی کنید تا مراحل شما به‌صورت کامل مشخص باشد.
  • با استفاده از قوانین کسب‌وکار، فرایندهای خود را وارد نمایید.
  • سپس برای هرکدام از کارها یک مجری در نظر بگیرید.
  • با استفاده از گزینه‌های ادغام، فرایندهای خود را به دیگر برنامه‌ها اتصال دهید.
  • و در پایان پس از اینکه فرایند شما ایجاد شد، مشاهده خواهید نمود که همه چیز مطابق انتظار شما عمل می‌کند.

بعد از اینکه این مراحل تمام شد، شما می‌توانید فرایندهای خود را در محیط ابری هم اجرا نمایید تا همه کارکنان سازمان و شرکت بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده نمایند.

 

سخن پایانی

اتوماسیون کم کد (Low Code)

اتوماسیون کم کد می‌تواند مزیت‌های مختلفی را برای سازمان‌های بزرگ و کوچک و همچنین صنعتگران فراهم کند و با استفاده از روش‌های توسعه کد پایین سازمان‌ها می‌توانند ابزاری برای تولید نرم‌افزارهای پیچیده و کارآمد آن هم در کوتاه‌ترین زمان در اختیار داشته باشند و دیگر نیازی به استخدام مهندسان نرم‌افزار که اغلب درخواست حقوق بالا دارند، نخواهد بود.

برای استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب با ۲۲۴۶۶۷۴۸ – ۲۲۴۶۹۴۹۰ تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.